Byggahus.se
Hej, det är så att vi ska renovera vårat kök.
Först och främst, ursäkta den fruktansvärt oproffsiga bilden, fotoredigering är inte min starkaste sida, om man säger så

Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite input och tips från er som gjort om era kök.
Jag har alltid drömt om att ha en ugn, i arbetshöjd. Hur jag än gör tycks det inte på något sätt bli bra. I ett högskåp brevid kylen upplever jag blir alldeles för långt ifrån hällen.
Nu är inte ens ugnen med i planeringen pga att jag blir galen! Någon som har tips där, eller ska jag helt enkelt nöja mig med att ha den under hällen?

Köksön tycker jag inte heller blir optimal då lådorna endast hamnar mot diskhon och inte själva matlagningsplatsen. Några tankar där?

Något som vi missat?
Tar mer än gärna emot alla slags idéer, åsikter och lösningar!

• Datorritning av ett orenoverat kök med etiketter för planering av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en kökslayout med U-formad bänk, ö, matbord och stolar, samt vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller köksön så hade jag tagit bort de 2 smala skåpen på var sida om vad jag gissar ska bli ett överhäng. De kommer bara göra det trångt att komma in med benen. Om köksön är 120 cm bred kommer bara en person kunna sitta där om ni har skåpen kvar.
Vi har en köksö som är 120 bred med överhäng på kortsidan utan stöd och det fungerar bra. Är lagom för att sitta 2 pers.
Kan ni inte bara vrida skåpen så de i köksön hamnar mot spisen?

Jag har tyvärr inga idéer om hur du ska lösa ugn i arbetshöjd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E ElisenS skrev:
Jag har alltid drömt om att ha en ugn, i arbetshöjd. Hur jag än gör tycks det inte på något sätt bli bra. I ett högskåp brevid kylen upplever jag blir alldeles för långt ifrån hällen.
Det går nog inte att få ett optimalt kök när man är låst av att vedspis och spis ska vara på det stället bredvid en dörröppning. Du får nog välja mellan att ha ugnen borta vid kyl och frys eller ha den i ett underskåp (behöver förstås inte vara direkt under hällen).

E ElisenS skrev:
Köksön tycker jag inte heller blir optimal då lådorna endast hamnar mot diskhon och inte själva matlagningsplatsen. Några tankar där?
Vad som är bäst beror ju på vad som ska förvaras i lådorna. Ska man ha tallrikar, beredningsskålar osv. är det ju bra om de är mot diskmaskinen och huvudarbetsbänken mellan hon och hällen. Men det går ju som sagt att vända de två som är närmast hällen mot den i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.