Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. K
    Medlem · 21 inlägg
    Hej!
    Vi ska bygga om vårt kök från 80-talet i vår 20-talsvilla. Köket är relativt litet med mycket fönster och dörrar men vi kommer att riva en bärande vägg för att göra köket något större. Vi vill ha en matplats i köket för 5-6 personer som är framför väggen med fönster utan några bänkar. Det andra fönstret i köket ger utsikt mot trädgården samt siktlinje genom uterummet mot poolen. Utgången till uterummet är dörren till höger på denna vägg. Denna plats framför fönstret mot trädgården är idag vår trevligaste arbetsyta då man kan spana ut i trädgården och kolla vad barnen gör. Många väljer att ha diskho framför fönstret men då vi till 95% använder diskmaskinen känner jag att det vore synd på den arbetsytan utan egentligen vill jag ha spishäll eller arbetsyta framför fönstret. Om vi ska ha häll vid det fönstret blir det en häll med inbyggd fläkt i hällen (den hällen finns ej i IKEA homeplanner). Placering av fullhöjd kyl och frys är ganska given. Sedan vill vi ha ett skafferi med utdragslådor dessutom.

Vad tycker ni om dessa 3 olika alternativ? Det är inga definitiva ritningar och helt ogenomtänkta med lådplaceringar/knoppar etc utan mest för att se arbetsfunktioner med häll/ugn/mikro/diskmaskin/diskho etc .

MVH
    Karin

2. B
    Medlem · 16 995 inlägg
    Det behöver finnas lite avställningsyta mellan en häll och en vask så att man kan dra en panna åt sidan, så inte direkt bredvid varandra som i ett av förslagen.
    Vill man att barn i mellanstadieåldern ska kunna använda mikron själva så bör man inte ha mikron i ett överskåp.

Sen tycker jag väl att alla köken är rätt opraktiska för att det är långa avstånd mellan så mycket, arbetstriangeln är inte liten utan mycket stor. Men jag har ingen lösning på det så här rakt av.