Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. D
    Husägare Nivå 1
    Hej!
    Jag och maken har vridit och vänt på saken och inte lyckas bestämma oss vilken planering av köket som fungerar bäst/ser finast ut!

Därför behöver vi er hjälp.. alla byggahus experter... :)

Vad säger ni? Kök A (vänster) eller B (höger)?
    Både utseendet och funktionen..

Alla åsikter uppskattas!

Dima

2. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Diskbänk till vänster om dörren, det ser mindre kompakt ut.

Men vart är K/F?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Håller med, den senare med diskbänk till vänster om dörren. Antar att ni har K/F integrerat i något av skåpen bredvid ugn? Hur är det med skafferi?

4. B
    Medlem · Nivå 22
    Välkommen till forumet!

Jag skulle vilja se köken sett uppifrån, alltså enkla 2D-ritningar också så att det går att se olika avstånd och storlekar. Utan såna uppgifter blir det rätt svårt att säga något om kök är praktiska.

Man ska tänka på arbetstriangeln, kyl/frys/torrvaror -> ho (där det går att skala potatis) -> arbetsbänk (minst 80 cm bred och max 120 cm) -> häll -> kyl/frys/torrvaror
    Avstånden där ska vara korta. Ett sätt att se det är att tänka efter hur man skulle ha gått om man skulle laga gårdagens middag i de tilltänkta köket och rita streck precis för hur man skulle gå.
    Förutom huvudarbetsbänken, 80-120 cm mellan hon och hällen, behövs det avställningsyta på båda sidorna om hon och hällen som är tillräckligt stor för en stekpanna (minst 30 cm).

Dessutom ska man tänka på hur disktriangeln, förvaring av porslin/glas -> matbord -> diskmaskin -> förvaring
    Man ska inte behöva springa omkring i hela köket när man ska tömma maskinen för då är man i vägen för en som samtidigt lagar mat.

5. L
    Medlem · Nivå 7
    Skulle gärna också se en 2-D uppifrån.

Jag hade undvikit stekhäll i köksön. Dels pga. stänk överallt, men även för att slippa bära kastruller med mera över "öppet golv"