Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. E
    Medlem Nivå 3
    Håller på att planera nytt kök, mycket tacksam för eventuella synpunkter. Fönstret mellan skåpen är ett som vi tänker bygga nytt, vetter in mot vardagsrummet. Placeringen av det är därför inte 100 procent förrän all annan planering är klar. Hålet ovanför ugnen tänkte vi ha en skåpslucka för, och en vanlig mikrougn innanför. Dörröppningen bredvid kyl/frys kommer vi också bredda till rätt bredd utifrån planeringen. Bänkskiva tänkte vi svart kompositsten från IKEA.

2. B
    Medlem · Nivå 21
    Några allmänna reflektioner kommer här:
    Bänkskivan mellan diskhon och spishällen är den viktigaste och den bör vara minst 80 cm (1 person som lagar mat) och max 120 cm (2 personer som hjälps åt) och detta för att allt som behövs till måltiden ska få plats där och man samtidigt ska nå över hela ytan.
    Diskmaskinen bör inte vara under den delen av bänkskivan eftersom om en person tömmer diskmaskinen så blir det då rätt omöjligt för den andra att börja med matlagningen samtidigt utan under den delen bör man ha sånt som man behöver ofta under tillagningen som redskap, pasta, socker, tillagningsskålar.
    På vardera sidan av hällen bör det finnas minst 30 cm avställningsyta så att en stor stekpanna får plats.
    Nära en ugn bör det finns en avställningsyta som är tillräckligt stor för en plåt (man vill inte gå tvärs över köket med en het plåt).
    Ha inte för mycket vitrinskåp, ofta har man inte så mycket som man verkligen vill visa upp.
    Vitrinskåp avsedda för vinglas och annat som sällan används bör inte vara i de skåp som är mellan diskhon och hällen utan i de skåpen bör man ha sånt som man använder ofta under matlagningen.

Sen får man ju väga för- och nackdelar med de olika planlösningar som är möjliga i ett visst kök.

3. E
    Medlem Nivå 3
    Tackar för synpunkter! Har nu möblerat om lite, flyttade diskmaskinen till andra väggen. Det ska ju givetvis vara bänkskiva över diskmaskinen också, fick bara inte in det i programmet. Avståndet mellan diskho och häll blir 90 cm, så det borde väl vara tillräckligt. Blev ju faktiskt mer enhetligt nu också med 80 breda skåp på väggen med spishällen. Sätter dock en 60cm häll då jag inte känner att jag behöver en 80 bred. Ritade nu en ljus bänkskiva bara för att lättare se hällens placering. Några synpunkter på denna lösning?

4. B
    Medlem · Nivå 21
    Jag tycker det blev bättre. Det som är ett problem är var man gör av den heta plåten. Eftersom ni tänkt er ett Ikea-kök (antar jag eftersom du skrev om bänkskiva från dem) så tycker jag att ni bokar in ett möte med en av deras köksplanerare för att se om hen kan komma med förbättringar och om det finns någon lösning från dem med ugnsplåten (har för mig att andra tillverkare har stöd för en utdragsskiva i högskåpet med ugnen.

Räcker den smala passbiten till vänster om ugnsskåpet till för att det inte ska bli någon krock med fönsterbänken och ett ev. element?

5. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Jag personligen hade föredragit en köksuppställning där man jobbar medsols, tar ut maten ur kylskåp o frys - sköljer mm i vasken - tillreder på bänken - kokar/steker på spisen - ställer upp plåten till höger. Jag funderade också på om köket inte skulle kännas öppnare om man flyttade kyl och frys från rummets ingång. Högskåpet med ugn gick bort i mitt förslag till förmån för mer bänkyta och öppnare ingång. Min dröm är beredningsyta som är längre än föreskrivna max 120cm, där man kan tillreda maten och sedan ställa undan smutsiga bunkar och skärbrädor jämte diskhon utan att ta plats från beredningsytan. Men är man extra orolig för avståndet mellan spis och ho för att hälla ut pastavatten t ex kan man ju alltid byta plats på spisen och skåpet bredvid...
    (Jag valde inbyggd kyl och frys eftesom man inte kunde byta sida på handtagen.)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-04-22 kl. 12.28.18.png

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och här är min lösning, rätt lik Gammelnördens:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1020256.JPG

Dvs spis och ugn i en av skåpraderna, och diskbänk och diskmaskin i den andra.
    Och en riktig diskbänk i plåt, som tål allt söl och kladd, och där man kan ställa ett diskställ!
    (Var gör ni utan riktig diskbänk av disk, diskborste -medel -trasa och allt annat som hör till?)
    Ugnen har vi under spishällen, och mikron står i skåpet, som skymtar till vänster, som också är skafferi och lite annat.
    Inga överskåp som synes, utom över "kökshalvön" som skymtar till höger, där vi har vitrinskåp för glas och porslin, åtkomliga från kök och matplats.
    Kyl och frys har vi alldeles till höger om kameran.

Och så här ser det ut på en ritning, som tyvärr inte har så mycket detaljer:
    Kök mat tvätt.jpg

7. B
    Medlem · Nivå 21
    Vi har en stenskiva som tål söl, kladd och diskställ, men annars har vi diskställ, med plats för diskmedel, -borste och trasor etc. som understa hyllplan i överskåpet ovanför diskhon så man slipper se det men ändå är lättåtkomligt samt att det blir mer lättstädat med färre prylar på bänken.

• Laddar…