Byggahus.se

Hjälp med isolering av källargolv och vägg

1. S
    Medlem · västra götaland · 54 inlägg

simon.s

Medlem
    Hejsan!

Bor i ett hus som är ett 1 1/2 planshus med delvis källare. Byggt 1968 med den tidens isoleringskrav och normer. Källaren är 110 kvm och innefattar bara ett riktigt rum varar resten är ren källare, övervåning 130 kvm i etage. Har hittat ritningarna på huset hur det är konstruerat och tänker visa dom lite längre ned. Källaren är byggt i lättbetong med ett u-värde på 1.3 enligt dokumentation, övervåningens väggar har ett u-värde på 0.27. Huset har gjutet valv och hela källaren har klinkers och betonggolv och murade och putsade väggar. Vad jag kan läsa av papperna på huset är det byggt på 1.2 meter ditkört grus och i väldigt sandig mark, tydligen 12 meter sand och grus för mina grannar som borrat bergvärme. Ingen fukt i källaren.

Jag skulle vilja höra hur jag ska gå tillväga för att isolera källaren, dels i badrummet nere, samt hobbyrummet.

1. Vågar jag bila ur badrummet och toaletten nere för att isolera och lägga golvvärme? Vad har plattan för bärande egenskaper? Kan vara 20 cm tjockt golv i källaren. Problem med fukt?

2. Hur isolerar jag väggarna i hobbyrummet då det bara ligger 60 cm nere i marken, resten är i dagen. Väggarna där är iskalla eftersom så stor del är ovan mark. Kan inte isolera sockeln på utsidan då tegel och sockeln nästan går i lod med varandra. Att isolera 60 cm på utsidan under jord vet jag inte om det hjälper så mycket då resten av värmen går ut från sockeln. Såg att snön har tinat mot sockeln utanför pannrummet vilket visar att det släpper ut väldiga mängder energi den vägen.

Redigerat 12 dec 2010 21:35
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.