Hjälp med installationsmaterial

2k läst  22 svar

1. I
    Medlem Nivå 7
    Hej! Skulle behöva lite hjälp med att plocka ihop lite installationsmaterial till attefallsstugan. Har lyckats få tag i ett företag som faktiskt kunde tänka sig att bara sälja timmar då jag ville köpa material med jobbrabatt på Ahlsell, eller genom en e-butik som en kompis har bra rabatt genom. Givetvis sa han att jag själv fick driva eventuella garantiproblem och att hans killar inte jobbar med skräp. Inga problem tänkte jag.

Till saken. Kollade lite på Ahlsell och det var ju en jädra djungel att veta t.ex vilken fördragen flex som jag ska ha. EK eller FK? Hur långt kommer man med en 50m rulle? Hur långt är ett snöre... ;P

Ska även ha en infälld 2-radig normcentral. De flesta verkar ha ett djup på 90mm. Väggen har inst.skikt på 45mm+OSB+gips vilket blir ca 70mm men jag tänkte ev sala ut centralen med en 22:a.

Strömställare och uttag är ju inga problem.
    Nu när jag läser mina frågeställningar inser jag att det dyker upp fler frågor. Antal dvärgbrytare? Vilken typ av kabel till bastuaggregat på 7-10 kW? Vilken typ av kabel till VVB? Har jag tagit på mig för mycket eller? :rofl:

2. E
    Medlem · Nivå 8
    Ibland är det bättre att bara låta firman göra allt...

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Det är ju liksom dessa frågor du betalar installatören för. Ja, prissättningen suger och är otydlig där man tar ut mycket av sin förtjänst via materialpåslag men du kanske kan diskutera med firman om att de sänker påslagen och ökar timpriset?

Ja, du kan fråga här men du kommer med stor sannolikhet missa saker vilket kommer orsaka stopp i bygget, speciellt om det är långt till lämpliga butiker där du kan komplettera. Det är nog rätt mycket begärt att ställa frågan "kan någon göra en komplett elprojektering till min attefallare, gratis" även på detta forum, även om folk brukar vara hjälpsamma.

4. I
    Medlem Nivå 7
    Jag uttryckte mig lite luddigt. Jag tänkte köpa några av de större posterna själv, så som fördragen flex och en central och tänkte be elektrikern ta med det han anser behövs. Alltså själv köpa det jag har mest vinst att hämta på. Lettiklammer, dosor mm är ju det lilla sammanhanget.

Jag har inte bett någon här projektera hela installationen, utan letade mest medhåll på rätt typ av fördragen flex och tankar kring infälld central. Vad är skillnaden på min tråd och hundratals andra "hjälp mig köpa rätt elmaterial"? Där jobbet dessutom oftast görs obehörigt?

5. S
    Medlem · Nivå 8
    Skillnaden är att du iaf. vill göra rätt och anlita någon behörig. Dock kan du inte tvinga den behörige att jobba med något material som den inte vill hålla på med. Bättre då att fråga den som ska göra installationen om det är några speciella varianter, fabrikat etc. dom det föredrar. Det värsta som kan hända är ju om du köper en massa material på forumets inrådan som sedan installatören vägrar att arbeta med. Då står ni där och saknar material när det är dags att sätta ingång och antingen du eller inställatören måste dra iväg och köpa nytt. Då tickar timmarna och pengarna iväg

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 21
    Och som installatör jublar jag knappast om kunden vill ha mig som "leverantör" av det som kunden "missat" att köpa. Det ger mig inga pengar utan bara ett visst besvär. Prata priser med din installatör i stället. Jag tror att du har minst samma möjligheter att få ett OK pris då..

7. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Bara be om en offert med priser med påslag. Inte nåt trams med påhittade "list priser" och nån ficktiv rabbat.

Priset efter olika påhittade rabbater skiljer sig ju inte nämnvärt mellan olika affärer.

Dvs bry dig inte om hur många % rabbat du har på en viss butik. Det ända som skiljer där är hur högt det påhittade "list priset" är i den butiken.

8. R
    Medlem · Nivå 16
    Föreslå faktura +15%. Tror det kommer att bli billigare totalt även om du har grymma priser direkt från gross.

Måste han åka och hämta något rasslar timmarna och kronorna snabbt iväg...

9. G
    Medlem · Nivå 6
    Brukar inte vara ett problem att göra upp med elektrikern om ett skäligt påslag om man gör han/hon medveten om att man har möjlighet att handla själv från en grossist och har koll på prissättningen. Tror alla begriper att det inte är hos kunder med kunskap om inköpspriser man skall dra sina "rövarpriser" ;-)

Tror som sagt att tiden med rabatter över tid är något som ersätts med påslag även om många stretar emot. IT branschen har under många år levt med transparens och överenskomna påslag så varför skall inte installationsbranschen kunna göra detsamma kan man ju fråga sig. Titta på några av de stora IT-drakarna, Atea, Dustin, Pulsen så ligger vinstmarginalen runt 3% - sunt eller inte kan alltid diskuteras men så ser verkligheten ut, mycket beroende på att LOU som spelar ut leverantörerna mot varandra.

10. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Det är långt ifrån hela branschen som konsekvent försöker lura sina kunder med uppblåsta priser. Det är mest elektriker och rörmokare som håller på med sånt, och långt ifrån alla där. Snickare med flera är mycket oftare ärliga.

Det är konstigt att vissa branscher känner sig tvingade att lura sina kunder och lobba korrupta politiker och försäkringsbolag att införa olika skyddsråd för att de ska få leka i skyddad verkstad..

11. G
    Medlem · Nivå 7
    Du talar här om central och 3fas installationer (7-10kw), då bör du verkligen ha koll på läget. De som är vettiga hemmapulare har åtminstone grundläggande elkunskaper. Jag tycker som de övriga, att du låter en elektriker ta hand om detta.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Letti är inte alls det lilla, det är faktiskt ganska dyra klammer, typ 2kr styck .. ;)
    Nåja ...

En villa drar kanske 200-400 meter, så en attefallare kommer nog konsumera minst 100 m ifall det inte är väldigt sparsam installation.
    Frågan är vad du ska ha, jag föreslår PM-flex, men sen kan du välja 5-ledare och slita ur det du inte behöver, eller så köper du en rulle 3-ledare och en 5-ledare. Eller så en rulle 3-ledare och en rulle tomslang och 6 lådor med FK i lite olika färger och slangar in det som behövs. Ska du ha lite komplicerade tändningar eller 2,5mm2 matningar så behöver du också 20mm slang.
    Jag själv kör helst med FK, de som arbetar på ackord föredrar ofta EK, då det sparar några sekunder inkopplingstid i varje dosa. Men annars finns det absolut ingen fördel med EK.

Så egentligen tycker jag att du köper en rulle fördragen FK 3g1.5 och en tomrulle 16mm slang och en 20mm slang, och sen en 100-meters-låda vardera av gulgrön, blå, brun, svart, vit, orange FK 1,5, och gärna en grå också.
    Sen behöver du även 5 färger av 2,5 mm2 FK till spis och bastu.

Du kommer få grymt mycket material över ... :)

Hager golf är är ganska grund, kolla in den. Jag har monterat den i väldigt tunn vägg.
    Glöm ej att köpa tillbehören för installation i regelväggar om det är vad du har. En ren golf kommer i utförande mest lämplig för att gjutas in i stenvägg.

Ska du har kabel här plötsligt?

Antal dvärgbrytare går inte att svara på utan att veta precis allt du har tänkt installera.

13. L
    Medlem · Nivå 13
    Kruxet är ju att om man är lekman, så kan det vara svårt att få med allt. Det är lätt att missa saker eller beställa fel grejer pga att man saknar den materialkännedom som yrkesmannen har.
    Om du nu ska handla materialet själv, så hade det bästa varit om elektrikern i detta fallet hade lagt någon timme på att göra en materialspec. Den tiden kommer troligen läggas på fakturan sedan, men det kan vara värt det.

Jag är själv i vvs-branschen och har någon gång råkat ut för att kunden sagt att allt material finns ,och sedan langat över en Biltema-påse med grejer, av vilka endast några få gick att använda. Sen har jag ändå fått lägga tid på att hämta saker hos grossen.

14. L
    Husägare · Nivå 14
    Är det en välrenommerad elektriker så var beredd att vänta ett par månader på h* n
    Som tidigare nämnts du betalar hans netto + 15% för inköp och tid på löpande, det bli absolut billigast för er och tryggt för elektrikern och vid tillägg blir det inte fantasisummer.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om TS köper Hager, PM-flex och typ ELKO, Schneider, ABB apparater så skulle det bara vara löjligt av en elektriker att vägra arbeta med materialet, det är ju det som denne handhar hela dagarna.

Men visst, skippa gärna Biltema, Jula och Rustas osv, prylar under eget märke. Det gör både elektrikern glad och sparar troligen lika mycket kostnad för tid som det är billigare.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: