Hjälp med innertak!!

2k läst  3 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hur gör jag med innertaket?? Jag tror det är gips, men är inte hundra säker. Spikarna som de spikat upp detta med har antingen sjunikt in eller är på väg "ut" från taket. Ska man spackla över och jämna till så kommer det att synas då ytan på taket är lite "skrovlig". Vad skulle ni göra?? Försöka reparera eller helt enkelt sätta upp nåt annat??

Försökte skicka med en bild, men det gick ju inte... ;D

JoLi

2. P
    Medlem Nivå 2

Re: Hjälp med innertak!!

Så här gjorde jag med mitt gipstak med rutmönster:
    -spacklade (spacklade även över skarvarna - ville ha ett helt slätt tak)
    -slipade
    -spackade
    -slipade
    limmade med roller
    rollade fast - tunn glasfiberväv - med vävlim på rollern (gärna 2 personer o två rollers)
    målade med takfärg

Köpte glasfiber-duken hos färghandel, kostade bara någon krona per meter.
    Nästan genomskinlig - "glasfiberkliade"
    Läggs omlott och skärs - o de två remsorna tas bort - rolla igen - skarven syns nästen inte!

Gav en bra yta att måla på - en fin struktur. Satte den på de gamla tapterna också.
    Jag målade på tapet i tre rum - aldrig mer - utan att sätta glasfiberväv först - då det blev mycket bättre med glasfiberväv.

Du behöver kontrollera om dina takskivor verkligen sitter fast först - sitter
    de stummt eller sviktar det när du trycker uppåt?

3. F
    Medlem Nivå 3

Du ska ha en bred slipdyna som täcker över hela spacklet (proffsdyna). Då är det bara att slipa tills du kommer ner på gipset. Blir platt som en pannkaka och ska inte synas om du slipat ordenterligt.

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

JoLi: Kan det vara tretex, såkallade träfiberplattor du har i taket. Känns lite konstigt med spikat gipstak. Visst, det gjorde man kanske förr...

Är taket mjukt om du trycker med tummen eller är det hårt?

Har du spikar som kryper ur och det är ett gipstak skulle jag rekommendera att du köper en låda gipsskruv och börjar skruva.

Om det är ett tretextak bör du nog köpa pappspik och kompletteringsspika.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: