Hejsan. Jag skulle behöva lite hjälp med innertak i en carport.
Tanken är att det ska bli vindstrappa upp med förvaring så taket måste kunna hålla en del vikt.
Jag är absolut ingen snickare, därför jag ställer frågan här, men så här ungefär har jag tänkt:
Sätta upp lite extra reglar att kunna skruva i, såna som lampan sitter i. 2 långa stående reglar på kortsidorna.
12mm konstruktionsplywood som första lager och sen panel som liknar den på väggarna på det.
Sen undrar jag lite om ventilationen från huset som man ser på nån av bilderna. Kan den försämras av att jag sätter upp ett tak?
På bilderna ser ni hur det ser ut nu. Lampan ska jag såklart ta ner och sätta om.
Vad tror experterna?
Tanken är att det ska bli vindstrappa upp med förvaring så taket måste kunna hålla en del vikt.
Jag är absolut ingen snickare, därför jag ställer frågan här, men så här ungefär har jag tänkt:
Sätta upp lite extra reglar att kunna skruva i, såna som lampan sitter i. 2 långa stående reglar på kortsidorna.
12mm konstruktionsplywood som första lager och sen panel som liknar den på väggarna på det.
Sen undrar jag lite om ventilationen från huset som man ser på nån av bilderna. Kan den försämras av att jag sätter upp ett tak?
På bilderna ser ni hur det ser ut nu. Lampan ska jag såklart ta ner och sätta om.
Vad tror experterna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Taket kommer ju att "hänga" i reglerna så det kan du inte förvara något på. Du lägger givetvis ett golv ovanpå reglarna. Huruvida det även behövs fler reglar utöver takstolarna vet jag inte, men jag gissar att så är fallet.
Precis som Anna är inne på så måste du lägga ett golv ovanpå takstolarna.
Svårt att bedöma utan att veta måtten men du behöver komplettera med reglar mellan takstolarna för att det ska hålla.
Men lättast är nog bara att göra dig av med lite prylar så du slipper fundera på vart du ska förvara dom
Svårt att bedöma utan att veta måtten men du behöver komplettera med reglar mellan takstolarna för att det ska hålla.
Men lättast är nog bara att göra dig av med lite prylar så du slipper fundera på vart du ska förvara dom
Jag la samma golv liksom altangolv för att det ska andas mellan innetaket och golvet. Reglerna duger gott och väl för vanlig förvaring om du väljer vanlig altan virke. Kör inte med polywood skivor, de böjer sig efter ett tag.
Hej
Jag håller på med ungefär samma sak i min carport. Har satt vanlig z-panel under takstolarn som blir tak i carporten. Uppe på takstolarna lägger jag råspontluckor som blir golv på vinden. Har 120cc mellan takstolarna.
Tror det håller så länge det inte är blytackor som skall förvaras på vinden.
Jag håller på med ungefär samma sak i min carport. Har satt vanlig z-panel under takstolarn som blir tak i carporten. Uppe på takstolarna lägger jag råspontluckor som blir golv på vinden. Har 120cc mellan takstolarna.
Tror det håller så länge det inte är blytackor som skall förvaras på vinden.
Liknande trådar
-
Byggt innertak under carport förra sommaren
Tak & Vind -
Hjälp med carport vägg
Fasad -
Hjälp, var börjar man?!! Carport ska bli bostadsyta
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp! - identifiera panelen (innertak)
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med innertak i carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus