Håller på att bygga ett kombinerat garage och carport som även kommer att få en inredd övervåning. Håller just nu på med fasaden (utegips, spikläkt och stående lockpanel).

Mitt problem nu är hur man bäst löser taket i carporten (som då också kommer att blir underdelen av det isolerade golvet på övervåningen).

Utifrån måste jag ju ha någon typ av vindskydd även där, ex vis utegips eller Windy?
Min första fråga är om man kan sätta detta direkt på undersidan av takstolar och mellanbjälkar (cc 600) eller om det då bågnar? Bör jag först använda glespanel cc 400 innan vindskyddet? Isoleringen upp mot övervåningen kommer ju att ligga direkt ovanpå detta och tynga.

Min andra fråga är om jag behöver ha spikläkt och luftspalt mellan utegips och panel i taket eller om man möjligtvis kan tänka sig att slå panelen direkt emot utegipset? Det borde ju funka att spika panelen upp i takstolar/mellanbjälkar? Jag vet inte hur viktigt det är med luftspalt där? Undertaket är ju ändå skyddat och inte direkt väderutsatt.

Sista frågan är vad man bäst sätter för panel i taket på carporten? Lockpanel även där känns som att det kommer att se konstigt ut? Kanske bättre att sätta baspanel eller liknande? Hur brukar man göra i carportstak?

Tacksam för alla tips!

Går det kanske att slå på glespanelen under gipsen så fyller den två funktioner(stabilitet+luftspalt)?

Nej förresten.Kom på att då samarbetar ju inte skivan och glespanelen på ett bra sätt styvhetsmässigt...... My bad :(

Baspanel blir nog kanon.

Redigerat:
LLLVäxjö skrev:
Går det kanske att slå på glespanelen under gipsen så fyller den två funktioner(stabilitet+luftspalt)?

Nej förresten.Kom på att då samarbetar ju inte skivan och glespanelen på ett bra sätt styvhetsmässigt...... My bad :(
Jag har också varit inne på tanken att slå glesen under gipset. Enda nackdelen som jag såg med det var att då skulle jag bli tvungen att sätta panelen på tvären i carportstaket. Jag hade egentligen tänkt mig att sätta det på längden.

Jag är inte riktigt med på hur du menar med att panel och gips inte skulle samarbeta om man gör så? :confused: Kan du förklara?

Baspanel får det bli i varje fall :)

Nja ,svårt att förklara. Du kan ju bara skruva gips och gles i takstolarna om du gör på det sättet. Om glesen ligger över så hade du kunnat skruva tätare och på så sätt styva upp det bättre. Så tänker jag iaf. Om det sedan är ett problem vet jag inte......

tänk på att trä vidgar sig, om du skruvar direkt i gipset

bjorkskog skrev:
tänk på att trä vidgar sig, om du skruvar direkt i gipset
Que ? skruva direkt i gipset? det biter nog inte så bra ?? Skulle den utvidgningen i träet ha någon betydelse ?? Knappast ...

Hade kört gipsen direkt i takstolarna, (hyr gipslyft ) sen glesat tvärsemot och sedan panel! vet ju inte hur du tänkt med isolering av tak /vind och eventuellt framtida inbyggnad av carport, kanske isåfall är lika bra att kör byggplasy först på takstolarna så du får diff tätt, för det är väl undertak vi diskuterar:)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.