Byggahus.se

Hjälp med info kring gammal Arboga pelarborrmaskin Arboga EF103S

1. H
    Medlem · Halmstad · 55 inlägg

hfghenke

Medlem
    Hej.

Har köpt en gammal smutsig (väldigt smutsig) Arboga pelarborrmaskin modellen heter EF103S. Den är väldigt lik en E100S.
    Är det någon som har mer info om denna? Den är av modellen där man byter kugg uppe för att växla den, testkört den och den går otroligt fint och kastar inget.

Tanken är att tvätta av och snygga till den, serva den och sen får jag se om den ska vara kvar eller om någon annan ska få ta vid.

Tack på förhand.

Henrik P

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG

2.JPG

3.JPG

2. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 186 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Är det något specifikt du funderat kring den?
    0.9kwmotor.
    Brukar vara monterad i serie på ett bord så skulle tro att nedre delen av stativet ursprungligen är från en annan maskin eller hemmabygge. Ser spontant ut att vara lite liten fot så man vill gärna skruva fast den i något större så den inte välter.
    Det funkar ok med en större plywoodbit till att börja med. Ska du behålla den kanske sikta på en rejälare skiva i metall eller gjutet fäste..

3. Rickard.ag
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 087 inlägg

Rickard.ag

Medlem
    Det är ett hemmabygge du fått, det är en bänkborrmaskin som fått styltor :)

Har rätt nyligt plockat isär en e100s i smådelar för att tvätta, serva och fixa till så har det rätt fräscht i minnet om du har någon specifik fråga

Redigerat 30 nov 2020 09:22
    • Laddar…
  4. H

hfghenke

Medlem
    Har du någon aning om hur gammal den kan vara? Den är ganska fin under all skit. Gav 2500 kr för den, kanske var i överkant nu när jag vet vad det är. Trodde det var en E100S.

/ H

5. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 186 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Det tror jag var ett bra pris

• Laddar…
  6. Rickard.ag

Rickard.ag

Medlem
    Nej tyvärr inte, har aldrig forskat något i ämnet men din är definitivt gammal, äldre än min. Har aldrig sett en med motvikt förut, det vanliga är en klockfjäder. Enkla pinoljusteringen med bara en skruv tyder också på en äldre (tror jag).

Om jag får gissa så tror jag din kommer från en flerspindelmaskin , bjuder på en bild om du inte sett en sådan tidigare.
    734089.png

Redigerat 30 nov 2020 10:19
  7. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 491 inlägg

PNO

Medlem
    Överdelen påminner starkt om min Arboga. Min har också motvikt istället för fjäder. Och den har en märkskylt med texten "RENOV 15.4.1954", så min är äldre än så.
    20201130_095630.jpg

Om du inte har kåpan till kugghjulen, så se till att tillverka en ersättare. Det är onödigt farligt att ha det öppet uppepå maskinen. Typisk plats att instinktivt lägga handen på om man själv eller maskinen vinglar till.

Peta inte med elen i onödan bara. Det är sköra, garnisolerade kablar i dessa maskiner. Jag har min inkopplad på ett uttag som sitter på timer med 30 minuter gångtid så den inte ska bli kvarglömd spänningssatt. Jag litar inte riktigt på de ca 70 år gamla kablarna.

• Laddar…
  8. H

hfghenke

Medlem
    Tack! Intressant. Har både kåpa för kugghjul och för ovandelen. Har tagit av och tvättat.

9. Rickard.ag

Rickard.ag

Medlem
    Vilken skönhet (y)

Bara av nyfikenhet, vad är det för bricka som sitter där klockfjädern sitter på dom nyare? Kan det vara en djupmätare?

Om jag ser rätt och om den är original kan vi utifrån den anta (med låg säkerhet) att TS maskin är nyare än din i alla fall då han har den nya djupmätningen.

10. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 491 inlägg

PNO

Medlem
    Ja, det är en djupskala för pinolen. Har aldrig sett det på någon annan maskin. Vet inte om det är original eller påbyggt. Den sitter lite halvdumt då den är lite ivägen för kiljagaren när man byter borr. Så jag tror att den kommit till senare.

11. M
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

MatsTyresö

Medlem
    Nu kan jag ju inte låta bli att posta min egen Arboga :)
    Det är en EB 100S, serienummer 11051. Jag förmodar att den är rätt gammal, 50-talet kanske? Den har motvikt (ej returfjäder) och låsningen av maskinen på pelaren har två separata (ej sammanbundna) handtag.

Min far köpte denna på 70-talet, så vi har haft den i snart ett halvsekel... Han jobbade som konstruktör på Electrolux, och företaget hade en "surplus-försäljning" där de anställda bl.a. kunde köpa utrangerade maskiner.

Även arbetsbelysningen är av typen "Oldie but goodie":

12. H

hfghenke

Medlem
  13. Rickard.ag

Rickard.ag

Medlem
    Snyggt jobbat!

Av nyfikenhet, vilket/vilka lager bytte du?

14. H

hfghenke

Medlem

• Laddar…
  15. Bart
    Medlem · Uppland · 1 335 inlägg

Bart

Medlem
    Hm, baserat på vad jag sett på dumburken skulle lampskärmen antagligen inbringa mer vid en försäljning än maskinen. Designers verkar dregla floder när de hittar gamla industribelysningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.