Hej, har köpt en lägenhet där det finns ett ikea trådfri system i köket med spottar och dosa. Dock va dosans batteri dött och den behöver nu parkopplas på nytt.
Vad jag förstått så måste göra det med drivaren till alla spottar på ca 5 cm avstånd. Problemet är hur ska jag kunna hitta den/ veta var den sitter?
Spottarna fungerar just nu genom en vanlig strömbrytare.
Vad jag förstått så måste göra det med drivaren till alla spottar på ca 5 cm avstånd. Problemet är hur ska jag kunna hitta den/ veta var den sitter?
Spottarna fungerar just nu genom en vanlig strömbrytare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 706 inlägg
Börja med att ta ner en av spottarna och se om den sitter bakom...
Edit; du vet att det är ett drivdon till alla?
Edit; du vet att det är ett drivdon till alla?
Jaha ok så alla har sin egna drivare? Så ser dom ut. Frågan är då hur man kopplar alla till dosan, har gått och parkopplat varje lampa med dosan och dom har blinkat osv som dom ska göra när dom parkopplas, men efteråt har dosan ingen effekt alls.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 706 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 706 inlägg
Funkar inte det på någon är ju frågan om knappen är trasig på nått sätt?
Moderator
· Stockholm
· 54 021 inlägg
Vet du att den parar mot rätt driver? Har för mg att du måste stänga av (bryt strömmen) till alla drivers utom den du parar mot just nu. Om dosan tycker sig ha kontakt med en driver så parar den sig inte mot en annan. De kan störa parningen på flera meters håll.
Har löst det på ett annat sätt, blir att dimmra med en dimmerpuck och strömställare ist.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lagar jag min diskmaskin? -IKEA Mellanstor- HJÄLP!
Vitvaror -
Inbyggnads fjärrkontroll/sändare för IKEA trådfri
Belysning -
Trådfri dosa till Ikea spotlights i köket borta
Belysning -
Hur ”öppna” väggfäste gammal IKEA ”Trådfri”?
Villalarm & Hemautomation -
Ethernet kopplad IKEA lampan "Trådfri" med hjälp av Arduino
Teknik