Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp med hydrofor! Luftpåfyllning

1. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vi börjar där om det verkar rätt så ska plaska lite när du startar pumpen låt den gå tills den stannar , och vid vilket tryck stannar den , du hade en kompressor om jag sett rätt

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vi måste ta det i två steg

3. M
    Medlem · 77 inlägg
    Yes det plaskade till sen fyllde den långsamt och stannade vid 3,2 bar.
    Ja, kompressor finns.
    Sjönk till 3,0 bar direkt efter

4. M
    Medlem · 77 inlägg
    Jag förstår, ursäkta ivrigheten ;) Hjälpen uppskattas enormt!

5. M
    Medlem · 77 inlägg
    Jag gissar att jag nu ska tömma till 1 bar, eller?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    hade du så du kan fylla luft , då tappar du ur vatten till 1 bar och fyller luft till 2 bar och startar pumpen så kommer den att stanna på ca 3,2
    Att man tappar ur en gång till 1 bar är för att det ska finnas vatten i botten och när man fyller luft igen så komprimeras luften till rätt mängd vatten går inte att komprimera
    Starta med det nu och kom åter jag står kvar här

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att trycket sjönk lite kan bero på att du kanske har spolat på toaletten , då vill det ut lite vatten
    men vi fortsätter

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det sitter en tryckströmbrytare på ett rör , och behöver justera frånslaget lite uppåt
    den ser ungefär ut som den här se bild kan vara utan glasklart lock
    Stäng av pumpen , under locket sitter om det är två fjädrar så är den ena för till den andra är från , det står på dom , till ska skruvas ner lite
    Annars kanske det är bara en mutter , den ska skruvas ner
    Då ökar man trycket ska vara ca 4 -4,5 bar men syns inte på inställningarna något om bar , så det får man prova sig fram på

9. M
    Medlem · 77 inlägg
    Tömde till 1 bar, fyllde på luft till 2 bar och ska starta pumpen nu.
    Min tryckströmbrytaren ser ganska exakt ut sådär, tydligaskruvar och + och -

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bra då muttrar du ner plus lite kanske 3 varv då kommer det bli lite högre tryck på vattnet
    sen är det bara att prova sig fram med att stänga pumpen tömma tiils den på sidorna så står det bar det är ungefär vad som pumpen arbetar mellan , lite diffust med ungefär

11. M
    Medlem · 77 inlägg
    Du jag ljög för dig, det står "frånslag högre -lägre" och likadant på tillslag. Ska jag skruva frånslaget mot "högre" då? Pumpen startat dessutom på strax under 2 bar, typ 1,8-1,9

12. M
    Medlem · 77 inlägg
    Nu när pumpen kört upp till 3,2 bar, kan jag alltså stänga pumpen och skruva eller ska jag tappa ur vatten först? Ursäkta 100 frågor men det är ju en halv vetenskap det här haha

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ingen fara med frågor det är forumet till för , nu ska vi fixa det här
    Ja tillslag lite högre du bör ha det på ca 4-4,5 bar du ska höja lite på frånslag den ska starta på ca 2,5 bar det blir lite mera tappa och starta , för att inte få fingrar kill i dom stäng av när du muttrar

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bommade att säga när du skruvar upp trycket så kan det säga klick , bara starta pumpen igen
    så stiger trycket , klickar det inte så får du tappa tills det säger klick , kolla då vad den startar på då

15. M
    Medlem · 77 inlägg
    Var tvungen att trycka i mig nåt att käka snabbt ;)

Men jag kan alltså skruva upp tillslag och frånslag nu direkt, utan att tappa något vatten först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.