Byggahus.se

Hjälp med hantverkare

1. G
    Medlem · 5 inlägg

Gardin

Medlem
    Hej,
    Jag ska fräscha upp lägenheten innan försäljning och vänder mig till er för tips. Det som måste definitivt göras att är målning av hallen och köket.

Däremot har jag tänkt att ge ut det på entreprenad och ska lägga ut en förfrågan på Offerta snart. Vad kan jag hänvisa till för att hantverkarna ska göra ett bra jobb? Kan jag hänvisa till AMA Hus? I så fall vilka koder? Tänker mig att det kan vara enklare att hänvisa till AMA än att göra en egen beskrivning (entreprenörer är duktiga på hitta "ätor" annars).
    Känns kanske lite overkill för bortforsling av gammal tapet, spackling och sen målning på det. Eller?

Har ni mer tips på vad jag kan göra för uppfräschning?

/Gardin

2. L
    Medlem · Halland · 5 050 inlägg

lordi

Medlem
    AMA säger ju bara hur arbetet ska utföras, inte vilka arbeten som ska ingå.

ÄTA får du så fort entreprenören utför ett arbete som inte ingår i offerten.
    Så var noga med att speca upp exakt vad du vill ha gjort, och se till att det är med i offerten du får.

3. J
    Husägare · 2 122 inlägg

Johan456

Husägare
    Kan vara lite knivigt att säga att för denna entreprenad gäller hela AMA hus. Jag vet en person som gjort en beskrivning enligt AMA hus. Han fick ingen som ville göra jobbet. Det är komplicerat, det används ju vid alla större projekt men när en privatperson hänvisar till AMA så kan det signalera att ”denna kund kommer klaga på allt”. Risken är också att de tar höjd för att de räknar med ”problem”.

Det är nog, tycker jag bättre att ta in priser och kolla referenser.

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 787 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du vill ha ett bra arbete utfört så skall du börja med att söka hantverkare någonannanstans än via offerta och liknande tjänster. De bra hantverkarna får kunder utan att nyttja den typen av tjänster.

Hitta dem istället genom kontakter, fråga kolleger, grannar släktingar osv.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Stockholms län · 17 907 inlägg

BirgitS

Medlem
    För den typen av jobb är Hantverkarformuläret mer lämpat. Det finns t.ex. på Konsumentverkets webbplats och där kan du även läsa mycket annat som man behöver veta innan man anlitar hantverkare, som konsumenttjänstlagen, vad man ska kolla när det gäller företaget man anlitar (t.ex. skulder, anmälningar).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.