Hej, jag skulle behöva lite tips på hur jag kan lösa övergången från fiskbensparkett till ett undergolv i gran/furu. Har varit en vägg innan som har rivits ner. Innan låg ett parkettgolv över och en bred list i metall över.
Ska slipa undergolvet men vill ha en schysst övergång mellan golven som gärna inte är för hög heller. Gärna i trä. Kanske ek eller furu?
Tar gärna emot tips.
Tack!

• Övergång mellan fiskbensparkett och rått gran/furu undergolv där en vägg tidigare funnits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan fiskbensparkett och gran/furu undergolv med synlig metallist.
    Skapa konto
  • Övergång mellan fiskbensparkett och slipat furugolv där en vägg tidigare stått.
    Skapa konto
Ser ju nästan ut att vara optimala förutsättningar. Samma nivå på golven. Om det ser lika bra ut under den grå massan dvs? Tröskellist i ek hittar du ju hos de flesta bygghandlarna i lite olika storlekar. Beroende på vad ni tänker er för stil i övrigt tror jag också att det kan bli snyggt med en nätt mässingslist

S Stuff skrev:
Ser ju nästan ut att vara optimala förutsättningar. Samma nivå på golven. Om det ser lika bra ut under den grå massan dvs? Tröskellist i ek hittar du ju hos de flesta bygghandlarna i lite olika storlekar. Beroende på vad ni tänker er för stil i övrigt tror jag också att det kan bli snyggt med en nätt mässingslist

• Renoveringsarbete med uppbrytet golv visar träplankor och exponerat betongunderlag med spillror.
    Skapa konto
  • Skadat trägolv med hål fyllt med betong och grus, byggprojekt i progress.
    Skapa konto
Ajdå. Där såg det lite klurigare ut. Antingen att spackla till och lägga en bred tröskel då. Eller försöka hitta brädor som matchar det gamla plankgolvet och fälla in.

Tack för svar. Men tänker du att man gröper ur och fyller på med nytt spackel? och sen lägger i en T formad tröskel? Eller ska man satsa på en tröskelplatta? och isåfall hur fäster man den på ett bra sätt?

Redigerat:
cfaj cfaj skrev:
Tack för svar. Men tänker du att man gröper ur och fyller på med nytt spackel? och sen lägger i en T formad tröskel? Eller ska man satsa på en tröskelplatta? och isåfall hur fäster man den på ett bra sätt?
Jag tänkte mig nog bara att fylla upp så det blir jämnt och stumt och sedan sätta tröskelplatta. Har även sett duktiga golvläggare som fyllt i sådant med nytt virke. Efter slipning och behandlingar har det inte ens gått att se skillnad på nytt och gammalt. Ser lite klurigt ut med underlaget dock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.