Byggahus.se

Hjälp med golv...

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag ska få våra golv på nedervåningen slipade om 3-4 veckor. Vi bor i ett sutteränghus och golven är i den inredda källardelen. Huset är byggt 1968 och undervåningens inredning är orörd sen huset byggdes. Vi försöker få hela undevåningen lïte mer modern så att det ska kännas trevligt att vara där nere.

Väggar och tak är idag vitmålade och golven i de två rum som berörs av detta så ligger det ett grangolv som är fult och märkt av åren. Det känns verkligen som att komma in i en gillestuga om man tittar på golven. Det är den känslan vi vill få bort.

Först var vi inne på att bara slipa och lacka golvet med vanlig golvlack men jag är orolig att gillestug -känslan kommer vara kvar även fast golven säkert kommer att bli mycket ljusare.

Vi är nu inne på om man kanske ska vitluta golven eller nåt åt det hållet. Är det nån som har något tips vad man kan göra med ett gran/furu golv om man vill ha det ljusare och modernare?

Det skulle även vara intressant att besöka någon butik (Stockholm) där man kan titta på olika varianter på furu/gran golv.

Tack på förhand.

2. P
    Medlem Nivå 6

Re: Hjälp med golv...

Hej Brevik,

Mitt tips är att du vitoljar golven. Det är enkelt samt att det ger en modernare känsla, det blir ljusare och mindre fjällstuga :D

Jag är en stark anhängare av oljade golv, jag tycker det är betydligt skönare att gå på. Det är relativt lätt att sköta ett sådant golv också med lite såpa då o då.

Andra behandlingar kan vara lasera, måla eller luta golvet. Att luta golvet sägs av proffsen vara dåligt för golvet så skippa helst det. Resultatet blir nästan som vitoljat iallfall...

Målning av golv har jag själv ej nån erfarenhet av men resultatet kan ju bli väldigt bra har jag sett!

Det var mina åsikter det! ;D

/ PJ