Byggahus.se

Hjälp med gammal Hilti TE 17

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag har kommit över en (mycket) gammal Hilti TE 17 slagborr som legat oanvänd länge, men är i riktigt bra skick. Av manualen att döma ska man byta olja i den en gång per år (på klisterlappen på "oljelocket" står det "Oljebyte en gång om året. Nästa byte: Aug 78"). Vet någon vilken typ av olja man ska använda och hur mycket?

Det ser även ut som man behöver någon sorts specialverktyg för att få loss oljelocket. Locket är runt och har fyra runda hål ovanpå, jag antar att verktyget som behövs ser ut ungefär som en sån man lossar kapskivor från rondeller med, fast med fyra piggar istället för två, och bredare isär. Är det locket jag ska lossa, sedan bara vända maskinen upp och ner och låta oljan rinna ut? Om någon kan uppbåda en servicemanual, sprängskiss eller liknande vore det förstås också högst intressant.

2. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 8
  3. R
    Medlem Nivå 1
  4. R
    Medlem Nivå 1
    Så här ser den ut, om det kan hjälpa:

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Har samma maskin men aldrig ens hört att man skall byta olja i den så är med nyfiken. Och min kör perfekt ändå *S*

/Kent

6. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har en precis likadan maskin och ställer samma fråga. Jag har en gammal TE-17 där oljan byttes senast -78. Den har börjat låta lite skumt nu och är nog i behov av service. Lämna in den på Hilti för service är nog inget alternativ av kostnadsskäl. Lägg gärna ut info på forumet om någon vet vad det ska vara för typ av olja och vilken volym.

7. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Nej, den typen av olja finns inte längre. Maskinen har nått slutet på sin livscykel. Skicka den till mig så skall jag slutförvara den.

8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    hej power2death och välkommen till byggahus!

Innan du skickar maskinen till mattiasp så är mitt tips att du slår hilti en signal och frågar vilken sorts olja det ska vara, någon där borde ju ha koll på det.

9. Y
    Medlem Nivå 1

olja till Hilti T-17

Hilti oljan säljs inte längre avHilti, men Shell Tellus 46 motsvarar det som behövs, 40 ml.

10. P
    Medlem Nivå 1
    Fråga till Ydrolina Cooper som säger att det går 40ml olja i Hilti TE17. Är detta rätt uppfattat.

Jag har åxå köpt en TE17 med det gjorde jag redan 1984 och då var den begagnad. Har funkat fint tills nu men jag har aldrig bytt olja på den. Den går men slår inte.Var inne på en reparationsverkstad och blev upplyst om att jag kunde kör min fina TE17 till närmaste återvinning. Nu hoppas jag att Hon, min TE17 funkar med lite ny olja. Håll tummarna.

Tack Ydrolina för tipset om oljan.
    Hälsningar Pånken

11. P
    Medlem Nivå 1
    Hej alla Hilti TE 17vänner.
    Jag skaffade Hydraulolja 46 till min maskin och fyllde på. Nu funkar hon som en klocka. Jag tänker bara köra en lite stund och sedan byta oljan. Det såg lite svart och geggigt i oljehålet, så det blir nog bra med byta av olja.

Tack alla som bidragit till att min maskin inte hamnade på skroten.

Pånken

12. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Det verkstadsrådet var inte mycket att hänga i granen. Endera visste de inte vad de pratade om eller så ville de sälja dig en ny maskin....

13. J
    Renoverare · Nivå 17
    Nu är detta förvisso en gammal tråd men jag ska ge er lite input ändå.

Skickar du in en gammal TE 17 så kommer du inte få den reparerad, den blir utdömd och du får välja mellan att köpa en ny eller inte få någonting alls gjort.

Angående specialverktyg så brukar det alltid gå med en tång av något slag, oljepluggarna sitter generellt inte speciellt hårt.

Oljan jag skulle rekommendera er är en olja med visositet 6-80, det är det som används i alla nyare slagborrmaskiner.

angående mängd så vågar jag inte säga exakt hur mycket men 40 ml låter rätt i mina ögon.

// Jimmy "Reparatör på Hilti Sverige""

14. C
    Medlem Nivå 6
    Har nya borrar (Joran made in Denmark) som passar Hilti TE12 och TE 17 (i diametrarna 5,5 mm, 6 mm, 8 mm, 10 mm och 12 mm). Antar att de inte passar i en chuck för SDS-plus så jag skulle behöva en sådan.