Första bilden gissar jag på R10 (3/8")
Så länge det är ett slutet system så är den galvaniska strömmen obetydlig.
Det finns koppling från järn till klämmringskoppling.
Jag föreslår att du tar bort allt gammalt. Dra loss muffen på röret som kommer upp ur golvet, 1/2 tum och vanlig rörgänga.
Skarvar gör du genom att släppa på ”låsmuttern” skruvar loss rörstumpen som är kvar.
Skruvar loss muffen
Fixar en ny rörstump som är lagom lång, dvs så att du kan böja bort dom övre och skruva fast den i ventilen, och gängad så långt så att muffen och ”låsmuttern” kan gängas ner på den, röret skruvar du fast i ventilen och muffen gängas sedan upp på det övre röret och ”låsmuttern” dras fast.
Vet inte vad delen heter, men den är gjord för att skarv ihop fördelar.
Fungerar som en skjutmuff på ett avloppsrör.
Grundläggande rörmokeri. Men du behöver en gängskiva och blå järnrör ( på den tiden gröna)
Eller en rörmokare sommkan fixa det. Inget krångligt alls om man vet hur man gör.
Radiatorventilen har en millimetergänga i toppen, inte en rörgänga, jag skulle rekommendera att byta den. Samma sak med den nedre anslutningen. Men det går naturligtvis att lösa på andra sätt.
Radiatorventilen har en millimetergänga i toppen, inte en rörgänga, jag skulle rekommendera att byta den. Samma sak med den nedre anslutningen. Men det går naturligtvis att lösa på andra sätt.
Helt rätt, verkar vara m22 på denna... ska skruva bort röret som bygger upp och se om jag bara sätter övergång mellan R10(röret) R15 eller om jag behåller ventilen för kontroll och kör M22->R15 adapter..
Verkar vara lite klurigare i källaren där rören ska skarvas...
Trött på varför de förstörde det gamla och tog bort elementen... varför inte bara stänga ventilerna och låta resten sitta kvar... suck..
Helt rätt, verkar vara m22 på denna... ska skruva bort röret som bygger upp och se om jag bara sätter övergång mellan R10(röret) R15 eller om jag behåller ventilen för kontroll och kör M22->R15 adapter..
Trött på varför de förstörde det gamla och tog bort elementen... varför inte bara stänga ventilerna och låta resten sitta kvar... suck..
Utan cirkulation så tenderar element att rosta sönder i botten. Men inte bra att bara ha stillestånd i rör
Inte klurigt alls att skarva ihop det i källaren. Skruva loss allt som sitter på dom ”övre” rören så ser du hur det fungerar.
Du behöver bara två lagomt långa rörstumpar, och tillräckligt långt gängade så du kan gänga på muffen och muttern, som du gängar fast i ventilerna, och gängar upp skarvmuffarna på dom övre rören. Mät och och till en rörkrökare som kan fixa till dom korta rörbitarna och fixar en lång gängning på den övre delen som skall möta den som nu muffen sitter fastskruvad på, och skruva dit.
När du skruvar loss så förstår du hur det fungerar.
Så här ser en sådan koppling ut när den är komplett.