E etompau skrev:
Med signalen på max finns risken att klipparen "hör" signalen genom plank/häck etc och försöker ta en genväg.
Det finns två signaler i laddaren, en F (far) och en N (near). Det är N-signalen som leder klipparen den sista biten och påverkas ej av inställning av signalstyrkan.
Pedagogiskt och bra :) Min guide går näst intill rakt mot laddaren och rakt framifrån sista 10m och dessförinnan är det en mjuk sväng så om den bara följer kabeln kan den inte missa. Men jag har ändå haft problem med att den stått och snurrat runt omkring laddaren. Men det kan också vara dålig kontakt så att den varit ine och sen backat ut och försökt igen. Vet ni också hur kontakten med laddaren ser ut? Kan blecken vara i kontakt både på ytterkanterna och ovansidan?

Fortsätter fråga. Ungefär varannan dag får jag felmeddelande om "laddstation blockerad". När jag googlar så dyker det upp att kontaktblecken kan vara ärgade och liknande så jag har polerat dem med stålborst på mini-Dremeln, både på roboten och laddstationen. Men fortfarande kommer det felmeddelanden när roboten står bredvid laddaren och har gett upp. Samtidigt funkar det flera gånger per dag så helt knäpp är den ju inte. Vad kan det vara värt att titta på? Kan damm och pollen påverka blecken? Laddstationens placering är totalt okomplicerad och vår gamla McCulloch hade aldrig problem att hitta till laddaren, trots ösregn och andra svårigheter under flera år. Sen hade den andra problem som föranledde ett byta till en större AM men de borde ju snarare vara bättre på att hitta laddaren än tvärtom. Här är ett klipp på när den efter massa krångel faktiskt lyckas, mest för att man ska se hur den är placerad. Guidekabeln går rakt in i laddstationen dessutom

Vad har du för värden på inställningen hitta laddstation ?

Jag har följande

Laddstationens signal = Min
Följa begränsnigsslinga = 11 min
Följ guide 1 = 3 Min
Har ingen guide 2 så den är inte aktiv

N Nyalund skrev:
Vad har du för värden på inställningen hitta laddstation ?

Jag har följande

Laddstationens signal = Min
Följa begränsnigsslinga = 11 min
Följ guide 1 = 3 Min
Har ingen guide 2 så den är inte aktiv
Laddstation = min
Följa begr = av
Följ guide = 0 min
Har ingen guide 2 heller

P Pillard skrev:
Fortsätter fråga. Ungefär varannan dag får jag felmeddelande om "laddstation blockerad". När jag googlar så dyker det upp att kontaktblecken kan vara ärgade och liknande så jag har polerat dem med stålborst på mini-Dremeln, både på roboten och laddstationen. Men fortfarande kommer det felmeddelanden när roboten står bredvid laddaren och har gett upp. Samtidigt funkar det flera gånger per dag så helt knäpp är den ju inte. Vad kan det vara värt att titta på? Kan damm och pollen påverka blecken? Laddstationens placering är totalt okomplicerad och vår gamla McCulloch hade aldrig problem att hitta till laddaren, trots ösregn och andra svårigheter under flera år. Sen hade den andra problem som föranledde ett byta till en större AM men de borde ju snarare vara bättre på att hitta laddaren än tvärtom. Här är ett klipp på när den efter massa krångel faktiskt lyckas, mest för att man ska se hur den är placerad. Guidekabeln går rakt in i laddstationen dessutom
[video]
Det räcker med att blecken torkas av med ex. en rengöringssvamp.

Står laddplattan rakt och i våg? Tycker det ser ut som grejorna lutar på något sätt.

Har du sett vad som sker när dockningen misslyckas?

Vad som verkar ske är att den kommer in lite snett, alternativt dålig kontakt. Den kör hela vägen fram och ”trycker till” mot laddaren som alltid men sen backar den ut igen. Den är liksom inte uppenbart fel utan kommer in rakt framifrån. Det jag funderat på är om blecken i laddaren kan vara lite böjda eller så. Är det nån som vet hur kontakten ska ske? Är det sidorna på robotens bleck som ska vara emot sidorna på laddarens eller är det ovansidan på robotens?

P Pillard skrev:
Vad som verkar ske är att den kommer in lite snett, alternativt dålig kontakt. Den kör hela vägen fram och ”trycker till” mot laddaren som alltid men sen backar den ut igen. Den är liksom inte uppenbart fel utan kommer in rakt framifrån. Det jag funderat på är om blecken i laddaren kan vara lite böjda eller så. Är det nån som vet hur kontakten ska ske? Är det sidorna på robotens bleck som ska vara emot sidorna på laddarens eller är det ovansidan på robotens?
Vad gäller tomtens "planhet" är den förstås inte så att jag skulle balansera ett akvarium på den men utifrån ett normalt ögonmått ligger den ju inom vad jag skulle kalla plan, just där iaf. Sen är jorden väldigt torr och lite gropig just runt laddstationen. Skulle det kunna påverka? Gropigheten är ju inte extrem, vilket syns på bilden men bristen på gräs kan kanske göra underlaget lite hårdare och mer stötigt?

P Pillard skrev:
Tryck långt på 0, ta fram infomenyn om batteriet, avläs laddströmmen, ska när klipparen är utanför laddaren vara ca -50 - -100 mA.
Putta sedan in klipparen i laddaren, håll koll på laddströmmen, den ska nu växla till ett positivt värde. Rucka lite på klipparen och se att strömvärdet fortsatt är positivt.
Gör om processen, dra ut och skjut in klipparen samtidigt som du avläser strömvärdet.

Du kan också kolla att tornet fjädrar och blecken gör kontakt med klipparens laddbleck.

Utanför laddaren ligger den > -200 men så fort den touchar blecken går det upp till +1200 ca. Tog en bild när jag kom hem ”fel, laddstation blockerad”

• Gräsmatta med en robotgräsklippare nära en laddstation, delvis skymd av ett trästaket. Omkringliggande skogs- och naturmiljö syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får som sagt testa upprepade gånger att dra ut/skjuta in klippare och se om där finns tendenser till att den inte skulle få fullgod kontakt när den står inne på plattan och mot laddtornet.

Jucklade runt med den och jag lyckas iaf inte få in den utan kontakt. Det räcker ju med bara pyttelite kontakt för stt det ska funka. Så vad roboten gör för att misslyckas övergår mitt förstånd

Har den gjort så här sedan du köpte den begagnad och installerade den i trädgården?

Funkade bra första dagen. Sen har den hållit på. Finns det något man kan mäta/kolla som man kan påtala? Sen funkar det ju 80% av gångerna

Du har inga härvor med beg.kabel runt och bakom laddaren som skulle kunna störa?

Att den funkade en dag är kanske en tillfällighet.

Snabb-info som du använde för avläsa batteriet, den har även meny för sensorer. Kolla lite där. N och F-signalern är de som leder klipparen till och in i laddaren. Se vilka värde du får, dock är det svårt att exakt säga hur de relatera till dockningen. Sensorer och värde finns höger/vänster och fram/bak.

Säger mig tyvärr inte så mycket…

• En mätarpanel med blå skärm och knappsats visar olika numeriska värden för VF, HF, VB, och HB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.