Byggahus.se
Hej kära forumiter.

Nu har jag tittat på bordssågar i ett sekel. Kan inte bestämma mig. Och när man har en smal budget och är veligast i staden så är det inte lätt. Jag har en budget på exakt 10.000 kr. inte ett öre mera ;)

Dessa bordssågar har jag fastnat för, vad är era åsikter?

Edit: Jag skall använda sågen till enklare hobbyprojekt såsom utemöblemang, smyckesskrin, soffbord t.ex

• Makita 2704 Är väl det "stabilaste" valet då man vet vad man får. Men priset är inte direkt billigt och det är mera en byggsåg än en snickeriesåg.

• Capital 250 RC Är det någon som har erfanheter av just denna såg? många skriver kina-kvalité men är det faktiskt någon som har klämt/känt eller kört denna såg? Är ju väldigt prisvärd med gratis frakt och allt.

Den stora frågan är väl vad frakten kostar på Precisa 2.0 och Axminster.

Och jag håller stenhårt utkik efter begagnade sågar på blocket men dom senaste veckorna har det inte hänt mycket runt sthlm/uppsala området.

Snälla hjälp, min fru orkar inte höra på mitt velande längre ;)

Redigerat:
Det blir lättare att råda dig om du berättar vad du ska ha sågen till.

Ursäkta för fumlig förklaring, jag skall använda min bordssåg till enklare snickerieprojekt såsom; utemöblemang, smyckesskrin, soffbord. Alltså i stil med Woodworking for mere mortals. Fast lite högre nivå ;)

Har tyvärr inte tillgång till 3-fas. Det blir isf när jag bygger nytt garage om 3-4 år. Men det är då det. :)

Tycker Metabo verka ha en trevlig modell.....har du inte bråttom så är väl ändå Blocket en bra lösning....och bara för att du har 10k, behöver du ju inte lägga allt på en maskin...;).....
Jag har sågat lite med Makitan och tyckte den var bra....Toolab har en inkl stativet för en hyffsad peng....
Går man efter klimatet här på forumet så är det väl ändå fördel för Bosch GTS10

Jag har Makitan och kan säga att det går mycket bra att göra "finsnickerier" med den.

ToolAB har den för 7500 inkl frakt. för 1200:- till får du det fina rullstativet.

Boschen är är säkert ett likvärdigt och något billigare val. Kan dock inte uttala mig om denna då jag aldrig använt den.

Hej!

Jag köpte en Dewalt 744xp med stativet DE7400 från FFX i England. Jag är extremt nöjd måste jag säga. Såg att den inte fanns på FFX längre men den finns på DM-Tools för 775£ (http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/DEWDW744XPRS#.UxOhDNGPKUl).

Paketet finns även i Sverige på Toolab för 9 999 SEK så det ligger precis under din gräns :)

Lasse

Jag funderade också på Capital från DUAB eftersom jag tycker gjutjärnsbordet verkar vettigt. Dock föll valet på Makitasågen med rullstativet pga att jag ville ha mobiliteten och jag ångrar inte mig.
Boschen har jag inte provat, bara klämt lite på. Den är säkert bra men jag tyckte det lösa "justerbordet" verkade lite "fippligt", jag vill hellre ha ett helt bord. Säkert en smaksak.

Tänk på att du behöver klingor också, vilket kan kosta en hel del pengar. Jag hade absolut skaffat 3-fas snabbt, sen en begagnad gjutjärnsmaskin och sen ett par klingor.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Ja 3-fas skulle vara bra. Om jag hittar ett kap på blocket med 3-fas så kanske jag överväger att dra in det i mitt skjul. Men annars får det nog vänta tills jag bygger garage+hobbyrum.

Om ljudnivån. Jag har läst att Dw's är mycket högljudda och därför går dom bort för mig. Jag tar hellre än tyst och svagare maskin än ett riktigt "vrålåk". Därför hade jag hoppats att det fanns lite erfarenheter från maskinerna med induktionsmotor. Om jag förstått saken rätt så borde en induktionsmotor ge lägre volym och vibrationer.

Angående att kasta alla pengar på en maskin så har ni helt rätt. Dock prioriterar jag just nu att få _en_ hyffsad produkt då sågen antagligen kommer hänga med ett bra tag.

Jag tänkte sedan en eller två klingor till av finare kvalité då det är trots allt klingorna som nästan är halva "snittet".

Sedan för att gå lite offtopic(i min egna tråd, fy skäms). Någon som kan rekommendera en liten och smidig skruvdragare för verkstaden? Jag har redan två "byggskruvdragare". Nåja detta är bara ett sidospår.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
ullberg
BOB-3000 skrev:
Sedan för att gå lite offtopic(i min egna tråd, fy skäms). Någon som kan rekommendera en liten och smidig skruvdragare för verkstaden? Jag har redan två "byggskruvdragare". Nåja detta är bara ett sidospår.
Den här tycker jag verkar intressant: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/229586-metabo-powermaxx-bs-quick.html

Men jag har lyckats motstå köpbehovet än så länge så jag kan inte ge någon recension.

/U

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har 18voltsvarianten. Väger 1300gram kittad med chuck och batteri, samt under 1100gram utan chuck. Festools grejer passar perfekt.
Nu var det nästan fyra år sedan det citerade inlägget skrevs så det är kanske lite sent med en kommentar...;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu var det nästan fyra år sedan det citerade inlägget skrevs så det är kanske lite sent med en kommentar...;)
Varför? Vissa är ihärdigt avvaktande.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.