3 895 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Hjälp med fattigmans-snickerie, verktyg och maskiner
Sida 1 av 2
Hej kära forumiter.
Nu har jag tittat på bordssågar i ett sekel. Kan inte bestämma mig. Och när man har en smal budget och är veligast i staden så är det inte lätt. Jag har en budget på exakt 10.000 kr. inte ett öre mera
Dessa bordssågar har jag fastnat för, vad är era åsikter?
Edit: Jag skall använda sågen till enklare hobbyprojekt såsom utemöblemang, smyckesskrin, soffbord t.ex
Den stora frågan är väl vad frakten kostar på Precisa 2.0 och Axminster.
Och jag håller stenhårt utkik efter begagnade sågar på blocket men dom senaste veckorna har det inte hänt mycket runt sthlm/uppsala området.
Snälla hjälp, min fru orkar inte höra på mitt velande längre
Nu har jag tittat på bordssågar i ett sekel. Kan inte bestämma mig. Och när man har en smal budget och är veligast i staden så är det inte lätt. Jag har en budget på exakt 10.000 kr. inte ett öre mera
Dessa bordssågar har jag fastnat för, vad är era åsikter?
Edit: Jag skall använda sågen till enklare hobbyprojekt såsom utemöblemang, smyckesskrin, soffbord t.ex
- Makita 2704 Är väl det "stabilaste" valet då man vet vad man får. Men priset är inte direkt billigt och det är mera en byggsåg än en snickeriesåg.
- Capital 250 RC Är det någon som har erfanheter av just denna såg? många skriver kina-kvalité men är det faktiskt någon som har klämt/känt eller kört denna såg? Är ju väldigt prisvärd med gratis frakt och allt.
- Scheppach Precisa 2.0 / Kity 419 På plus sidan är induktionsmotor. Annars är priset intressant och det finns många tillbehör.
- Axminster ts 200 Ser ut att vara ganska lik Precisa 2.0.
Den stora frågan är väl vad frakten kostar på Precisa 2.0 och Axminster.
Och jag håller stenhårt utkik efter begagnade sågar på blocket men dom senaste veckorna har det inte hänt mycket runt sthlm/uppsala området.
Snälla hjälp, min fru orkar inte höra på mitt velande längre
Redigerat:
Tycker Metabo verka ha en trevlig modell.....har du inte bråttom så är väl ändå Blocket en bra lösning....och bara för att du har 10k, behöver du ju inte lägga allt på en maskin...
.....
Jag har sågat lite med Makitan och tyckte den var bra....Toolab har en inkl stativet för en hyffsad peng....
Går man efter klimatet här på forumet så är det väl ändå fördel för Bosch GTS10
Jag har sågat lite med Makitan och tyckte den var bra....Toolab har en inkl stativet för en hyffsad peng....
Går man efter klimatet här på forumet så är det väl ändå fördel för Bosch GTS10
Jag har Makitan och kan säga att det går mycket bra att göra "finsnickerier" med den.
ToolAB har den för 7500 inkl frakt. för 1200:- till får du det fina rullstativet.
Boschen är är säkert ett likvärdigt och något billigare val. Kan dock inte uttala mig om denna då jag aldrig använt den.
ToolAB har den för 7500 inkl frakt. för 1200:- till får du det fina rullstativet.
Boschen är är säkert ett likvärdigt och något billigare val. Kan dock inte uttala mig om denna då jag aldrig använt den.
Hej!
Jag köpte en Dewalt 744xp med stativet DE7400 från FFX i England. Jag är extremt nöjd måste jag säga. Såg att den inte fanns på FFX längre men den finns på DM-Tools för 775£ (http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/DEWDW744XPRS#.UxOhDNGPKUl).
Paketet finns även i Sverige på Toolab för 9 999 SEK så det ligger precis under din gräns
Lasse
Jag köpte en Dewalt 744xp med stativet DE7400 från FFX i England. Jag är extremt nöjd måste jag säga. Såg att den inte fanns på FFX längre men den finns på DM-Tools för 775£ (http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/DEWDW744XPRS#.UxOhDNGPKUl).
Paketet finns även i Sverige på Toolab för 9 999 SEK så det ligger precis under din gräns
Lasse
Jag funderade också på Capital från DUAB eftersom jag tycker gjutjärnsbordet verkar vettigt. Dock föll valet på Makitasågen med rullstativet pga att jag ville ha mobiliteten och jag ångrar inte mig.
Boschen har jag inte provat, bara klämt lite på. Den är säkert bra men jag tyckte det lösa "justerbordet" verkade lite "fippligt", jag vill hellre ha ett helt bord. Säkert en smaksak.
Boschen har jag inte provat, bara klämt lite på. Den är säkert bra men jag tyckte det lösa "justerbordet" verkade lite "fippligt", jag vill hellre ha ett helt bord. Säkert en smaksak.
Ja 3-fas skulle vara bra. Om jag hittar ett kap på blocket med 3-fas så kanske jag överväger att dra in det i mitt skjul. Men annars får det nog vänta tills jag bygger garage+hobbyrum.
Om ljudnivån. Jag har läst att Dw's är mycket högljudda och därför går dom bort för mig. Jag tar hellre än tyst och svagare maskin än ett riktigt "vrålåk". Därför hade jag hoppats att det fanns lite erfarenheter från maskinerna med induktionsmotor. Om jag förstått saken rätt så borde en induktionsmotor ge lägre volym och vibrationer.
Angående att kasta alla pengar på en maskin så har ni helt rätt. Dock prioriterar jag just nu att få _en_ hyffsad produkt då sågen antagligen kommer hänga med ett bra tag.
Jag tänkte sedan en eller två klingor till av finare kvalité då det är trots allt klingorna som nästan är halva "snittet".
Sedan för att gå lite offtopic(i min egna tråd, fy skäms). Någon som kan rekommendera en liten och smidig skruvdragare för verkstaden? Jag har redan två "byggskruvdragare". Nåja detta är bara ett sidospår.
Om ljudnivån. Jag har läst att Dw's är mycket högljudda och därför går dom bort för mig. Jag tar hellre än tyst och svagare maskin än ett riktigt "vrålåk". Därför hade jag hoppats att det fanns lite erfarenheter från maskinerna med induktionsmotor. Om jag förstått saken rätt så borde en induktionsmotor ge lägre volym och vibrationer.
Angående att kasta alla pengar på en maskin så har ni helt rätt. Dock prioriterar jag just nu att få _en_ hyffsad produkt då sågen antagligen kommer hänga med ett bra tag.
Jag tänkte sedan en eller två klingor till av finare kvalité då det är trots allt klingorna som nästan är halva "snittet".
Sedan för att gå lite offtopic(i min egna tråd, fy skäms). Någon som kan rekommendera en liten och smidig skruvdragare för verkstaden? Jag har redan två "byggskruvdragare". Nåja detta är bara ett sidospår.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 831 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 831 inlägg
Den här tycker jag verkar intressant: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/229586-metabo-powermaxx-bs-quick.htmlBOB-3000 skrev:
Men jag har lyckats motstå köpbehovet än så länge så jag kan inte ge någon recension.
/U
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Har 18voltsvarianten. Väger 1300gram kittad med chuck och batteri, samt under 1100gram utan chuck. Festools grejer passar perfekt.ullberg skrev:
Den här tycker jag verkar intressant: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/229586-metabo-powermaxx-bs-quick.html
Men jag har lyckats motstå köpbehovet än så länge så jag kan inte ge någon recension.
/U
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg