Byggahus.se

Hjälp med färgval på detaljer vid fasadmålning

1. D
    Medlem · Gävleborg · 5 inlägg

Dippis

Medlem
    Hej!

Jag står inför totalrenovering av utsidan på hus och garage, men har kört fast vid färgvalet på vindskivor, vindskiveplåt, fotplåt, hängrännor, ytterdörr, garageport....

Tak: Tegelrött
    Fasad: Faluröd
    Knutar och foder: Ljusgrå/Mellangrå (Inte fastnat för exakt kulör än)
    Men resten då..vill få ett snyggt helhetsintryck när allt är färdigt.

Vindskivor: Röda eller samma grå som knutar och foder?
    Vindskiveplåtar: samma färg som tak, vindskivor eller hängrännor?
    Fotplåt: samma fundering som vindskiveplåtarna
    Lådan i takfoten: Vit eller samma grå som knutar?
    Hängrännor: Grå, röd, svart, vit?
    Brädan bakom hängrännan(Vad heter den?): grå, röd, vit?
    Ytterdörr: Lite sugen på en ockragul, men fönstren ska inte bytas och de är vita.. blir det konstigt med bara en gul dörr på hela långsidan?
    Stolpar och innertak till entré: Grått eller vitt?
    Det blir bara stolparna kvar på entrén, staketet vill jag ha bort för att få möjlighet att gå ut åt sidorna med.
    Garageport: Klassisk vit, Grå som matchar knutar/foder eller något som bryter av helt?
    Groventré och garagedörr: Ska dessa matcha ytterdörren eller vara diskreta? (Dessa två syns bara från ett litet hörn i trädgården)

Massor av funderingar, men detta är något jag räknar med att inte behöva fundera mer på under tiden jag äger huset.. alla tips varmt välkomna!
    I övrigt blir det asfalt på uppfarten/parkeringen förutom en meter närmast huset och garaget där det blir grå plattor.

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 911 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om man är osäker är det sällan fel att hålla nere antalet färger, två olika röda (väggar resp. tak) samt en kontrasterande för allt annat brukar funka bra. Är det inte så det är på fotot och det ser ju bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.