Byggahus.se

Hjälp med ett vägguttag som är jordat,men ändå ej fungerar?

1. L
    Medlem · Dalarnas · 212 inlägg

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Hejsan,Jag är ingen elektriker men försöker om jag kan fixa små saker själv för att både lära mig och spara pengar.

Håller på att koppla ihop ett nytt jordat vägguttag samt dra ny kabel till uttaget och kopplingsdosan och får bara vissa apparater att fungera i uttaget,verkar som jordade grejer ej vill fungera? Höll på i kopplingsdosan och vet ej då om jag råkade dra loss denna gul/gröna skyddsjorden från dosan.
    Men kliar mig i håret för vet ej på vilken färg den ska kopplas på? :( Elen är ju ganska gammal och färgerna stämmer inte så bra. Det var ett jordat uttag som satt där innan

Skulle uppskatta lite hjälp här nu.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CAM00185.jpg

Redigerat 20 okt 2014 19:00
  2. H
    Moderator · Stockholm · 42 788 inlägg

hempularen

Moderator
    Det behövs mer detaljer, lägg helst upp bilder på uttaget, och dosan du kopplar ifrån.

Laborera absolut inte mera!

OM du kopplar skyddsjorden fel så blir det akut livsfarligt, prylar som kopplas in i utaget blir strömförande på höljet, även om uttaget inte verkar fungera. Och beroende på hur mycket fel det blir i kopplingarna så riskerar du även annat inkopplat i andra uttag blir livsfarligt att beröra.

3. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Första är kopplingsdosan dit den nya kabeln ska dras som är blå,brun och gröngul. Andra bilden är för mig oklart men där finns en skyddsjord som ska sitta vart?

4. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Har ingen bild så på hur det är kopplat från uttaget till kopplingsdosan men kan ta imorgon.

5. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    De där var rätt rörigt....
    när det ser ut så där känns det nästan bättre att överlåta det till nån som kan det hela...