Byggahus.se

Hjälp med ett vägguttag som är jordat,men ändå ej fungerar?

1. L
    Medlem · Dalarnas · 212 inlägg

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Hejsan,Jag är ingen elektriker men försöker om jag kan fixa små saker själv för att både lära mig och spara pengar.

Håller på att koppla ihop ett nytt jordat vägguttag samt dra ny kabel till uttaget och kopplingsdosan och får bara vissa apparater att fungera i uttaget,verkar som jordade grejer ej vill fungera? Höll på i kopplingsdosan och vet ej då om jag råkade dra loss denna gul/gröna skyddsjorden från dosan.
    Men kliar mig i håret för vet ej på vilken färg den ska kopplas på? :( Elen är ju ganska gammal och färgerna stämmer inte så bra. Det var ett jordat uttag som satt där innan

Skulle uppskatta lite hjälp här nu.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CAM00185.jpg

Redigerat 20 okt 2014 19:00
  2. H
    Moderator · Stockholm · 42 788 inlägg

hempularen

Moderator
    Det behövs mer detaljer, lägg helst upp bilder på uttaget, och dosan du kopplar ifrån.

Laborera absolut inte mera!

OM du kopplar skyddsjorden fel så blir det akut livsfarligt, prylar som kopplas in i utaget blir strömförande på höljet, även om uttaget inte verkar fungera. Och beroende på hur mycket fel det blir i kopplingarna så riskerar du även annat inkopplat i andra uttag blir livsfarligt att beröra.

3. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Första är kopplingsdosan dit den nya kabeln ska dras som är blå,brun och gröngul. Andra bilden är för mig oklart men där finns en skyddsjord som ska sitta vart?

4. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Har ingen bild så på hur det är kopplat från uttaget till kopplingsdosan men kan ta imorgon.

5. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    De där var rätt rörigt....
    när det ser ut så där känns det nästan bättre att överlåta det till nån som kan det hela...
    Men jag förstår att man vill försöka. men som det var kopplat i dessa dosor så känns det inte som ett lämpligt objekt att börja sin bana.

Men oavsett...se till att investera i en multimeter...
    Och stäng alltid av strömmen.... och sedan mät att strömmen verkligen är bruten...
    Att mäta är att veta....

6. A
    Medlem · Stockholms län · 8 531 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är suddiga bilder. Problemet är att den svarta dosan är så gammal att det inte fanns någon standard för färger. Ett annat problem är att man inte kan lita på att den som kopplat tidigare har följt standarden. Har du tillgång till ett mätinstrument och känner du någon som har bättre koll på el än du?

Det är troligt att den gulgröna skall sitta ihop med den röda. Dessvärre är det också troligt att den röda har en annan funktion som gör att det blir livsfarligt om du kopplar ihop den med den gulgröna. Bilden avslöjar helt enkelt inte med säkerhet hur du skall koppla och det är fel ställe för att chansa.

• Laddar…
  7. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Ja vet om bilderna ska ta fler nya imorgon med kameran ist för mobilen.

8. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Var försiktiga när du jobbar med röda kablar.. En röd kabel kan tyvärr ha olika funktion i gamla elanläggningar. Den kan vara skyddsjord. Men den kan också fungera som tändtråd eller en av faserna i ett trefassystem.

Den gul / gröna kabeln får bara användas som skyddsjord och PEN, så där är det betydligt säkrare. Men även där måste man verifiera att så är fallet. Det finns tyvärr hempulare som använder den till annat fast det är strängt förbjudet.

Kan även påpeka att torix inte är den bästa lösningen att använda till EK kabel. Wago 222 eller motsvarande är betydligt bättre för den kabeltypen.

Redigerat 20 okt 2014 22:00
    • Laddar…
  9. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Hej,Jag misstänker det därav vågar jag inte bara stoppa den under någon färg att prova på och den befintliga installationen med dess konstiga klämmor är inte jag ansvarig för. Bara synd att jag ej kommer ihåg vart den gul/gröna satt,har för mig på den röda kabel i gamla dosan men vet ej :(

10. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem
    Ibland inte bara hempulare, utan även mindre nogräknade elektriker.
    När vi köpte vårt hus fanns i garaget en trappkoppling för belysningen, för att både kunna styras av en brytare vid dörren in till huset och vid garageporten. Elektrikern hade dock antagligen ont om flerledarkabel och drog en vanlig utanpåliggande med brun och gulgrön (!) som tändtrådarna mellan brytarna.

Samma elektriker hade också skiftat nollan och skyddsjord i uttaget ovanför diskbänken - sista uttaget på en lång slinga. Så var det i kanske tio år, tills vi installerade jordfelsbrytare. Den löste naturligtvis direkt så snart något (oavsett vad) sattes i det uttaget, varvid felkopplingen uppdagades. Käckt att vi skickat 5-6A i skyddsledaren varje gång kaffebryggaren varit på. Om jordskruven inte varit ordentligt åtdragen i centralen skulle datorhöljen på vägen ha blivit seriekopplade med fasen. Puh....

Till TS: Som andra sagt - ta dit en elektriker för det där. Spontant skulle jag också sagt den röda, men med tanke på att den kan vara något helt annat är det inget man kan vara säker på.

11. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    Ska man hemmapula med el ska man ha benkoll på vad man gör - absolut inte chansa och labba. Att få det att lysa kan man oftast chansa sig till men att få till en elsäker anläggning som är fackmässigt utformad är en annan sak.

Benkoll kan man skaffa sig genom att fråga här på forumet, men i det här fallet tror jag att en elektriker är rätt person. Att "jordade grejor inte verkar fungera" är ett solklart varningstecken på att något kan vara seriöst fel, vilket innebär risk för trasig utrustning, brand och personskada.

Om du ska göra detta själv, så gör en ordentlig undersökning av hur kablarna går och lägg upp skarpa bilder här i tråden.

• Laddar…
  12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 348 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Ja, det är en stor varningsflagga. Jag får i hastigheten inte till ett vettigt fall där en dubbelisolerad apparat skulle fungera, men en jordad inte skulle göra det. Jag kan få till ett fall där en jordad apparat skulle både fungera och vara livsfarlig (med spänning på höljet), men inte enkelt ett där den inte skulle fungera.

Här krävs helt klart någon som vet vad de gör, och kan mäta!

• Laddar…
  13. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Och gärna följa (alla) kablar för att förstå hur det faktiskt är kopplat. Annars kanske mätningen visar sig ge ett oväntat resultat den dag någon råka vrida om en halvglömd strömbrytare någonstans... :(

• Laddar…
  14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 348 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Ja, jag innefattade detta i "mäta". Med det så menar vi ju inte bara om spänning finns eller inte, utan även om t ex kontinuitet finns mellan två punkter och hur stor resistansen vid belastning i så fall är, osv. osv.

Finns 100 trådar om vad man kan och inte kan mäta fram... :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.