Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp med entrén

1. N
    Medlem · Gävleborgs län · 137 inlägg

niklasp85

Medlem
    Hejsan,

Vi är relativt nyinflyttade i ett hus från 30-talet som dock fått en del uppdateringar sedan dess. Det har nu blivit dags att ta tag i entrén. Den känns väldigt tråkig just nu. På något vis skulle vi vilja lyfta den med lite snickarglädje. Det behöver inte vara just 30-tal då inget annat är bevarat men ändå något i gammal stil. Jag har rätt så goda snickarkunskaper men lider av idétorka. Har ni några tips?!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4D7BA275-5F67-41A3-9C92-F72F9E35625F.jpeg

2. P
    Renoverare · 2 455 inlägg
    Tycker den ser väldigt inbjudande och trevlig ut. Räcker långt med blommor och kanske en fontän framför källarfönstret? Så hade nog jag gjort men smaken är ju som baken, hehe:D

• Laddar…
  3. N

niklasp85

Medlem
    Ja man blir ju lite hemmablind. När jag tittade på bilden så såg det rätt trevligt ut ändå. Jag skulle vilja få till lite äldre stuk på räcket och kanske nån mer snickarglädje dock.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 096 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Något trevligt i en stor kruka där solstolen står? Typ ett olivträd eller något?

Jag tycker det är ganska fint, kanske lite mörkt vid dörren. Om du vill ha något krusidulligt skulle du kunna byta ut de vita brädorna i räcket mot något mer formrikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SmartSelect_20180620-082112_Chrome.jpg

5. Fulkemisten
    Husägare · 1 962 inlägg
    Alltså det ser faktiskt väldigt trevligt ut, men jag fattar hur du tänker.
    En ide är ju att byta ut spjälorna/brädorna i räcket mot profilerade, typ sådana som på första bilden. Det får nog inte bli för mycket heller då det är en enplansvilla och ingen grosshandlarbostad med punschveranda så att avstå från ren snickarglädje är nog klokt. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att sätta något enklare upptill under taket som på andra bilden, i så fall kan ju tom de raka spjälorna vara kvar? Alternativt kan man mot taket sätta en vitmålad profilsågad list/bräda i enkelt taggigt vågmönster, vanlig sicksack eller som följer någon annan detalj.
    Några idéer bra. Lycka till.
    (Edit: Pucktvåa på räcket)

6. N

niklasp85

Medlem
    Tack för era svar! Ja det är nog som ni säger - något med ”krusidulligt” är det jag söker. Jag har varit inne på att göra korta ribbor upptill i öppningarna men är rädd att entrén känns för instängd då. Däremot var det ingen dum idé alls att sätta en sicksack-sågad (eller annat mönster) bräda upptill. Det kanske ger tillräckligt med effekt. En växt framför entrén ska nog också till...

Återkommer med bilder då det är realiserat

7. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 229 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    En lampa där inne i det mörka hörnet skulle nog vara bra.
    Sen kommer det nog att se lite ljusare och mer sammanhållet ut när trappan har blivit lite äldre och fått trädäckets färg.
    Några amplar som hänger ner mellan stolparna är ju fint, eller blomlådor som hänger på räcket.

Nu har ju 30-talets småhus aldrig haft snickarglädje så som sekelskifteshusen så lite försiktig ska man nog vara så att det inte ser påklistrat eller konstgjort ut.

8. H
    Medlem · Värmland · 79 inlägg

Hellenbol

Medlem
    Inte kanske det du frågade efter, men om jag får säga mitt spontana intryck så är det som ser mest "o-30-talskt" ut i mina ögon den moderna breda trappan i fel färg. Kan du inte göra den mörkare så den inte blir så påträngande? Och kanske en lite roligare (och bekvämare) handledare på trappräcket.
    Annars tycker jag det ser trevligt ut, verandastolparna är ju jättefina, de är väl original?

9. N

niklasp85

Medlem
    Det håller jag absolut med om. Jag funderade idag då jag stod ute och tittade, om jag skulle ta och måla sättstegen i samma färg som husets grund. Även kanske fräsa spår i stolparna som bär handledaren så det blir samma stuk som stolparna i entrén.
    Blomlådor är på gång på räcket till vänster om trappan.

Jag tror det räckte att ni gav mig en spark i baken för att ta tag i detta

10. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 647 inlägg
    Hej

Ni har ju jättefint.
    Möjligt att det ser lite kalt ut, men det löser ni med blommor krukor gungstol hinkar vattenkannor lampor mer blommor låt fantasin flöda med kul attribut runt huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.