R
Hejsan, jag ska gå rak på sak, jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge någon form av enkel tabell vad som anses som godkända eller icke godkända värden när man gör en isolationstest?

Har försökt leta mig via google men hittar inget konkret.
Jag vet iallafall när man gör en isolationstest så ska det vara oändligt om trådarna är isär, och vid kortslutning ska det stå 0.

Men vad brukar det ligga på inom ramen?´
Har en Elma DT5500A isolationstestare.

Typ?
Godkänt
Okej värden
Icke Godkänt

S
R Robin7 skrev:
Hejsan, jag ska gå rak på sak, jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge någon form av enkel tabell vad som anses som godkända eller icke godkända värden när man gör en isolationstest?

Har försökt leta mig via google men hittar inget konkret.
Jag vet iallafall när man gör en isolationstest så ska det vara oändligt om trådarna är isär, och vid kortslutning ska det stå 0.

Men vad brukar det ligga på inom ramen?´
Har en Elma DT5500A isolationstestare.

Typ?
Godkänt
Okej värden
Icke Godkänt
Mäter du på befintlig anläggning eller nyinstallation?

Är det kablar i mark/utomhus eller i torr miljö?

1 MOhm eller mer = godkänt
under 1 MOhm = ej godkänt.

• Gilla
Robin7 och 2 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Vid 500V spänning under mätningen. Sen tycker nog de flesta att under 5 MΩ är något fel, beroende på ålder av anläggningen iof.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R
nisse123 nisse123 skrev:
Ok tack för svaret, en annan fundering, den jag har är en elma och utöver den digitala displayen finns det en diagram. Om jag tolkar det rätt så är det i megaohm även på diagramet?

När jag kortsluter trådarna får jag ett värde på typ:
0.004

Vid trådarna är isär så kan det variera, en kabel som nyligen drogs hade ett värde på
oändligt då visar displayen 0 mellan fas, nolla och jord
och runt 2000mohm på biledaren. (tror det var mohm eller bara 2000ohm)
Är det det godkänt? Mätte även på en annan kabel och biledaren's värde låg på oändligt 0.

• Grön Elma DT 5500A isolationsprovare med digital display och flera mätinställningar, inklusive megohm och volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du har kopplat ur andra änden på kabeln alternativt lagt ihop nolla och fas och mätt mot jord. Om inte kan saker börja gå sönder. Det ser ut som du använt 1000V, det normala är 500V vid mätning. För övrigt ser värdet bra ut, 82 MΩ kan vara ok beroende på situationen.

R
Müssli Müssli skrev:
Hoppas du har kopplat ur andra änden på kabeln alternativt lagt ihop nolla och fas och mätt mot jord. Om inte kan saker börja gå sönder. Det ser ut som du använt 1000V, det normala är 500V vid mätning. För övrigt ser värdet bra ut, 82 MΩ kan vara ok beroende på situationen.
Var en bild jag snodde från google som exemple bara😀
Kablarna är inte kopplat till något specifikt ännu, ena kabel är ungefär 30 meter, skalade och särade på trådarna i båda änderna och fick värdena 0 oändligt, men dock lite lägre värde på biledaren (2000)
Vid kortslutning 0.004
Kan man kortsluta på alla trådarna samtidigt eller måste jorden vara fri lagd?
Har mätt också individuellt mellan varje tråd, typ fas mot jord, nolla mot fas, nolla mot jord bl.a

Vad är det du skall isolationsprova? Om du bara mäter på en lös kabel är det normalt att det visar oändligt om det inte är blött någonstans. Om du letar efter ett jordfel är en metod att koppla loss både fas och nolla från centralen och lägga ihop dem. Sedan mäter man dem mot jord.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
A
Jag har samma instrument på jobbet. En fin multimeter/isolationsprovare. Går att nolla testledningarna med zero-knappen. Det behöver göras varje gång instrumentet slås på vid resistsmätning.

Börja med att läsa igenom bruksanvisningen.

R Robin7 skrev:
men dock lite lägre värde på biledaren (2000)
Men hur mäter du? En enstaka ledare kan inte ha någon isolationsresistans. Du måste mäta isolationen mellan två ledanade föremål.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kanske dax för TS att titta på Youtube hur man " Meggar"

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.