Byggahus.se

Hjälp med en Cotech bandsåg!

1. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Jag fick en Cotech bandsåg i present. Tyvärr så sågar den riktigt dåligt trots sprillans nya bandsågblad från Lunnagården och justering av bandsträckningen.

Är det någon som har samma maskin och har kommit på varför den sågar så vingligt? Det känns som att det kanske är något med anhållen men jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Finns det kanske något man kan byta ut? Eller är den bara att slänga?

http://www.clasohlson.com/se/Bandsåg-Cotech-10"/40-7894

2. nanowire
    Amatörexpert · Nivå 20
    Det är mycket som kan vara fel med en bandsåg, börja med att beskriva dina problem och förutsättningarna lite noggrannare;
    Vad är det du försöker såga?
    Vad sker när du sågar?
    Vilken typ av blad har du (längd, bredd, tjocklek och TPI, sitter det åt rätt håll m.m.)?
    Hur hårt har du spänt det (hur funkar den på denna såg, finns det ngn indikator?)?
    Hur ligger bladet på hjulen?
    Hur har du ställt in dina bladstyrningar?

En bra start är att ställa bladstyrningarna långt från bladet så det garanterat löper fritt (både över och under bordet) och sedan se till så att bladet löper bra och stabilt på hjulen och är korrekt spänt. Först därefter ställa in bladguiderna så de ligger någon tiondel ifrån bladet på sidorna och i bakkant. Sen provsåga utan anhåll.

Edit: Och grattis! Det ska säkert gå att få denna såg att göra roliga saker så länge dina förväntningar är rimliga :)

Redigerat 26 okt 2016 11:39
    • Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Min erfarenhet av bandsågar är att det till 99% är fel på bladet.

Protte

4. devizion
    Medlem · Nivå 8
    Ta dig tiden och kika på: https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU

Mycket bra tips.

5. pär h
    Medlem Nivå 12
    Man skall vara medveten om att det är några saker han säger som inte är applicerbart på stora bandsågar. Men det är en bra film.

6. ceson
    Medlem · Nivå 14
    Helt rätt, han skrev själv i något forum att gäller upp till 14" sågar :)

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    Aha coolt. Nu var det ett tag sedan jag såg den filmen men han nämner väll inte det i filmen?

8. nanowire
    Amatörexpert · Nivå 20
    Det var ett tag sedan jag såg den också så tala ur skägget pojkar; vad är det han säger som inte är applicerbart på sågar >14"?