Byggahus.se

Hjälp med ekparkettgolv

1. marash
    Husägare · Jönköping · 51 inlägg

marash

Husägare
    Hej,

När vi köpte vårt hus med ekparkettgolv i vardags- och matrummet tänkte slipa och lacka det eftersom det fanns missfärgningar från gamla möbler som hade stått alldeles för länge på samma ställe. Detta var det inte mitt första erfarenhet att slipa golv och lacka. Så in med slipmaskinen och slipa först med grovt sandpapper diagonalt och sedan med finare papper. Det kändes bra efteråt. Sedan använda jag vattenburen akrylatbaserad klarlack "Parketlack 35 halvbalnk från Beckers 5 liter" och lackade först en gång och sedan slipade för hand med fint papper och lackade en gång till. Det såg bra ut tyckte jag.

Nu efter att vi har bott där drygt 6 månader visar det sig att för varje vattendroppe eller matspill blir det fula fläckar kvar. Det kvittar om man är snabb och torkar. Saken är värre specillet om man har två små barn med.

När man känner på golvet känns det som om man inte har lackat. Lite grovt golv känns det bara.

Vet någon vad jag har gjort för fel? Någon på en färgbutik misstänkte ev. fel med lacken.

2. F
    Medlem · 25 inlägg

Fred

Medlem

Re: Hjälp med ekparkettgolv

Du verkar ju ha varit noggrann.
    Be Beckers komma och titta.
    Eller köp några parkettstavar och testa samma sak på en gång till för att utesluta att det är något med just din parkett..?

3. marash

marash

Husägare

Ja det tycker jag med. Som pedant jag är kunde det inte bli bättre. Men men...

Jag köpte lacken på Coop. Frågan är om jag ska vända mig till dem eller direkt till Beckers?

4. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Du skall vända dig till COOP som i sin tur vänder sig till Beckers.

Står det inte något på burken om grundning eller antal gånger det skall lackas. 2ggr på trärent låter väldigt lite, vi brukar köra 1ggr grund + 2-3ggr topplack

5. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Gjorde Du det på vintern?
    Lacken kan ha frusit i burken.
    Har hänt för lack killarna på jobbet.
    Om golvet kändes grovt efter din sista lackning
    kanske mellan slipningen inte var riktigt gjord.

Mvh Putte

6. marash

marash

Husägare

Det står så här PÅ BURKEN:

FÖRBEHANDLING OCH GRUNNING:
    Obehandlad trägolv (nytt golv):

Grunda med Parkettlack 35 oförtunnad. Mellan slipning görs med sandpapper 120-150

FÄRDIGLACKERING:
    Stryck två gånger med Parkettlack 35. Mellanslipa med 320-400 slippapper.

Så när jag slipade golvet med slipmaskin med ett grovt papper och sedan med ett mindre grövre papper lackade jag en gång. Sedan efter att lacken torkat slipade jag med fint papper 120 för hand. Renggjorde golvet från all damm och smuts och lackade en gång till.

Jag ska kontakta Bekers om detta.

MVH/ Marash

7. marash

marash

Husägare

Jag slipade och lackade under marsmånad så kallt var det men lacken i burken hade inte frusit så mycket jag vet.

Jag funderar ev. på att slipa golvet med maskin en gång till med fint papper och lacka denna gång minst två gånger. Tyvärr går det åt inte minst två 5-liters lack. Det blir dyrt. Kanske köper denna gång på Byggmax som är billigare. Vad tycker du?

MVH/ Marash

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.