Byggahus.se

Hjälp med egen ritad planritning

1. M
    Medlem Nivå 9
    Planerar en utbyggnad av huset, utbyggnaden kommer bli en egen huskropp som sitter ihop med huvudhuset med hjälp av ett kontor.

Syftet med utbyggnaden är att skapa möjlighet till extra inkomst via uthyrningsintäkter. Jag har gjort alla ritningar i Sketchup. Det jag tycker är svårast är att komma på en smart planritning. Utbyggnaden kommer att vara i 1,5 plan med 70 cm förhöjt väggliv. Saxtakstolar med 32/25 grader vilket ger 2,45m i takhöjd under nocken på vindsvåningen (val pga restriktiv detaljplan).

Första förslaget är med sovrum på nedre plan samt ett allrum/tvrum på vindsplan. I andra förslaget har jag bytt plats på sovrummet och allrummet. Dock finns det möjlighet att inreda ett sovrum på nedre plan som visats med streck (tillgängligheten).

Garderob har jag tänkt ha direkt till höger när man kommer in genom huvudentrén som ligger på vänster sida. Eftersom vi tänkt hyra ut så gör det inget om dörren till kontoret blir blockerad av garderob. Kontoret har vi tänkt nyttja själva.

Förslag 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    förslag1.jpg

Förslag 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    förslag2.jpg

Bomba mig gärna med kommentarer på missar och förbättringar :sweat:

2. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 7
    Förslag 2 är mycket bättre tycker jag. Sociala utrymmen på samma våning, även om det kan kännas lite trångt (Engelskt?) med så lite utrymme ovenför trappan. Badrumemt är väldigt litet. För uthyrning behövs kanske mer plats för en dusch. Går det att flytta ut köket en liten bit? Tänk på att du bygger billigare om du har vatten och avlopp på så få platser som möjligt om det är viktigt för dig. Fundera på om köksvask kan placeras på väggen mot badrummet om du vll spara pengar.

Flytta sidoljuset till andra sidan dörren? Då får du plats med förvaring/garderob vid väggen mot badrum.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 19
    • Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 9
    Tänkte en sån här u-dusch https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIscyWlIKK5QIVDMKyCh0kewx2EAQYAyABEgI2PPD_BwE

Den är redan utritad, man kan fälla in duschväggarna mot väggen för att skapa plats.

Angående köket, hur menar du att det kan flyttas ut? Att man har hela det längs den norra väggen? Att man flyttar väggen mellan badrum och kök till höger?

5. M
    Medlem Nivå 9
    Finns säkert bättre planering av badrummet. Det var därför jag la upp mina ritningar här för att be om hjälp. Har du något förslag på vad som kan göras om i badrummet för att det ska bli bättre?

6. B
    Medlem · Nivå 19
    Du skulle kunna se hur det blir om du längs ena långväggen har toalett, handfat och dusch i hörnet och sen tvätt mm längs andra. Nu känns det lite som man går slalom för att komma till städskåpet och när det blir blött utanför duschen tvingas man att gå i det oavsett vad man ska till badrummet och göra.

Är en varmvattenberedare så liten att den går att hänga ovanför tvättmaskinen för att spara utrymme?