Byggahus.se

Hjälp med duschblandare, Uponor väggdosa

1. C
    Självbyggare · 385 inlägg

Chris11

Självbyggare
    Ja jag vet, man skall fysiskt hålla i blandaren innan man drar rören. Men fanns inte möjligheten och att engelsmän ibland inte riktigt vet vad dom säljer.

Nu till mitt problem som jag behöver hjälp med.

Har gjort färdigt badrummet, två Uponor väggdosor kommer ut i duschen. Min blandare skall kopplad på 15mm slätända med klämringskoppling.

Hittar inga förlägningrör som går att gänga i väggdosan som har en 15mm slätända i andra ändan. Trio har endaste innergänga. Väggdosan behöver ej hålla blandaren då termostaten skruvas med fyra skruv i säker vattenvägg.

En lösning, dock inte optimal, är på att något sätt koppla inne i väggdosan så att en pex, Alupex eller koppar sticker ut ur väggdosan. Dock så behöver jag lite hjälp att hitta eventuell del som gänga i väggdosan och sedan övergår till 15mm rör.

Chris

2. leby
    Medlem · Stockholm · 1 957 inlägg

leby

Medlem
  3. Bästa svaret

leby

leby

Medlem
  4. C
    Självbyggare · 385 inlägg

Chris11

Självbyggare
    Vart skall jag skicka hjältemedaljen? Är ju precis rätt sak som behövs. Behöver nog trycka i ett förlägningsrör i rätt längd dosan men sen är nog saken biff

Tackar och bockar

5. leby

leby

Medlem
    Bra om det ordnar sig! Det finns inv/utv R15 som jag använt några ggr för att förlänga ut ur dosorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.