Byggahus.se

Hjälp med dimensionering och placering av bokhäck

1. M
    Medlem · Skåne · 94 inlägg

mangeroffe

Medlem
    Hej! Ska plantera en bokhäck inom kort och rådande omständigheter medför att vi får plantera den en bit in på vår tomt och sköta den från vår sida tomtgränsen.
    Behöver flytta en nedgrävd studsmatta under morgondagen då den är för nära tomtgränsen för att ovanstående ska fungera, men vill så klart inte flytta den längre än nödvändigt då grävandet sker för hand.
    Tanken är alltså en bokhäck med en sluthöjd på 250-300cm.

Hur mycket utrymme behöver jag för skötsel?

Hur bred bör häcken hållas för att kunna nå en stabil höjd av 250-300cm? (Bor i Skåne)

Nuvarande hypotes är plantering 70cm från tomtgräns. Bredd 60cm och utrymme för skötsel 40cm.

Är jag för snål? Vad är rimligt?

Tack på förhand

2. Jiji
    Medlem · 1 319 inlägg
    Om du ska kunna gå mellan häcken och grannens tomt för att klippa blir 70 cm lite snålt. Det kan gå men en meter är bättre.
    Det går att klippa bok väldigt smalt men du ska ju få plats med stege och häcksax också.
    Om du får gå in på grannens tomt när du klipper är det inga problem, då klarar du 70 cm.

• Laddar…
  3. M

mangeroffe

Medlem
    Hej, tack för input. Grannen kommer att bygga ett högt staket då de är ointresserade av traditionell trädgård. De vill köra en sten/singel/tryckimpregnerad lösning med inslag av bambu här och där på sin sida. Lite asiatisk stil. Vi har en traditionell 30-tals trädgård och känner att vi vill ha häck för att få en mer lummig känsla.
    De har varit tydliga med att de vill ha en ’underhållsfri’ tomtgräns och att våra grenar håller sig på vår sida.
    Jag tänker att de kan få växa ut mot staketet och två gånger om året klipper man så det blir en 40cm gång.
    Kanske lite snålt tilltaget, får kanske gå upp ngt.

4. Jiji
    Medlem · 1 319 inlägg
    Om häcken ska bli så hög att ni inte kan stå på marken och klippa behöver ni en stege och då är det lite snålt med utrymme. Varje centimeter extra ni kan få kommer att göra klippningen enklare.

Det kommer att bli väldigt fint med en bokhäck på er sida. Lycka till!

• Laddar…
  5. M

mangeroffe

Medlem
    Tack för tips och värmande ord!

• Laddar…
  6. M

mangeroffe

Medlem
    Flytten av studsmattan klar, tog till lite marginal. Tanken är nu att jag planterar 80 cm från tomtgräns, häcken hålls 50cm bred vilket lämnar mig en gång för skötsel på 55cm så jag får in en stege. Tack igen @Jiji

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.