Byggahus.se

Hjälp med dimensioner på regler till altantak

309 läst  5 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Jag ska bygga ett tak över vår altan och tänkte bygga allt själv, men jag är lite osäker på vilka dimensioner jag ska välja på reglerna. Vi kommer att använda limträ och taket kommer att vara 10 eller 16mm kanalplast. Kan någon tipsa?
    Taket ska gå ca 4.5m ut från huset med en bredd på ca 7m. Längst ut har jag möjlighet att använda stolpar med ca 6m cc, och i dessa två stolpar tänkte jag fästa den yttre bärlinan. Stolparna är 95x95. I den yttre bärlinan, räcker det med 56x225mm eller 56x270mm eller måste man gå upp till nästa som jag tror är 66x315mm?

Vilken tjocklek på kanalplasttaket är bäst att välja? Vi kommer inte att ha några väggar/glas.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Västra Götaland kan vara allt från Tiveden till Bohuskusten, rätt stor skillnad när det gäller snölast. Speca orten. Dimensionerna på främre bärlina som du angett verkar på tok för små. Snarare handlar det om 90x405. Mycket beror på snözon och husets tak, om det finns risk för snöfickor t.ex. Ska du inteha några väggar finns väl ingen anledning att välja 16 mm?

3. C
    Medlem Nivå 2
    Just det, glömde nämna att vi bor i Göteborg. Tack för svaret! Ok, men om vi sätter en tredje stolpe ungefär i mitten, hur kan man tänka då med dimension på främre bärlina?
    Angående takets tjocklek; lite så vi tänker också (att 10mm bör duga gott) men funderar på om det finns någon anledning som vi inte tänkt på...?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Kanalplasttak blir inte vackrare för att de blir tjockare. Enda skälet som jag kan tänka mig är bättre värmeisolering och det är ju inte aktuellt. Sätter du en stolpe i mitten går det bra med 56x225.

5. C
    Medlem Nivå 2
    Ok tack igen för svar! Och de tvärgående reglerna från huset ut till bärlinan, vilken dimension är lagom där tror du? Kan man fästa dem i bärlinan med fransk skruv eller ska man ha universalskruv (så som i bilden)? Vi vill helst undvika balksko där pga estetiken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2019-08-11 at 20.58.46.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2019-08-11 at 21.06.44.jpg

Redigerat 11 aug 21:07
  6. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är för lång spännvidd för vanligt konstruktionsvirke, inte ens om c/c avståndet sätts till 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskruv går säkert bra, tänk på att lasten vid infästningen kan vara åtskilliga hundra kilo.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka