Byggahus.se

Hjälp med dilemma!

1. E
    Medlem · Älvsborg · 64 inlägg

evergrey66

Medlem
    Hej!
    Vi skulle uppskatta lite klok input gällande ett problem vi har.

Vi sålde vårt hus i december 2015 med tillträde i mars 2016.
    I oktober 2016 hör de nya ägarna av sig och säger att de har problem med avloppet, det är stopp och så vidare, vi svarar att vi aldrig haft problem själva. Senare blir problemet så allvarligt att de tar dit en firma som filmar ett avloppsrör. Filmen visar att det ligger makadam i röret som stoppar upp. De kan dock inte komma in med kameran så långt att man se varifrån stenen kommer.

Vi tecknade vid försäljningen en fullvärdesförsäkring med länsförsäkringar som skulle täcka allt, den täcker inte avlopp, eller något annat som är av vikt heller för den delen trots sitt pris på 22000 kr. Men vi hade en besiktningsman som gick igenom hela huset grundligt för att slippa ev framtida problem som detta, men som sagt inte detta. Länsförsäkringar hörde av sig till de nya ägarna och sa att de inte har med tvisten att göra då Avlopp är exkluderat i försäkringens villkor och lämnar på så sätt över detta till oss och de nya ägarna igen.

Detta gör att vi nu inte vet vad vi skall göra. Vi är synnerligen förstående inför att det både är besvärligt och tråkigt för de nya ägarna och har även god kommunikation med dem. Men nu börjar vi närma oss läget där vi inte vet vad och vem som skall göra vad.
    Jag har rått dem till att suga ur stenen i avloppet så att DE får reda på var stenen kommer ifrån, men de är inte så handlingskraftiga och verkar vänta på att VI skall agera.

Huset är från 1957 det är vattenburen golvvärme sedan 10+ år i källaren.

Vad finns det för olika scenarier här?
    Vad finns det för olika lösningar, vilka råd ger ni?

Vi har en polare som är jurist och en annan som är mäklare som båda säger att detta inte är ett dolt fel. Dock så tycker vi synd om köparna och vill göra rätt. Däremot kan vi inte vara med att betala för ett fel som KAN ha uppstått under nuvarande ägares ägo.

Jag hoppas ni förstår läget och fråga gärna om det behövs mer information.
    Supertacksam för ALL input som är konstruktiv, men gärna både moraliska och juridiska infallsvinklar välkomnas. Tack!

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 319 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ett avlopp från 1957 kan krångla närsomhelst.
    Det är inte ert problem.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 099 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det är omöjligt för någon att leda i bevis att detta felet fanns redan vid tillträdesdatum. Tvärtom verkar det mer troligt att det skett senare eftersom ni inte haft problemet.

Jag skulle beklaga situationen och konstatera att saker händer med gamla hus.

4. E
    Medlem · Järfälla · 333 inlägg

ecb182

Medlem
    Eh, jag fattar verkligen inte hur många det finns som tror att de har någon garanti för att inte något ska bli fel när de köper ett gammalt hus. Om ni hade uppgett att avloppet var bytt de senaste 10 åren kan man förstå att de skulle komma tillbaka till er men här blir det ju bara löjligt.

5. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 152 inlägg

P-plats

Medlem
    Sen ska väl TS ha en eloge för att ha viljan att hjälpa köparen.
    Dock som skrivits så kan ju inte köparen bara sitta och vänta på att TS ska lösa problemet.

6. E

evergrey66

Medlem
    Tack för svar.
    Så den samlade åsikten här är att vi inte kan åka på det?
    Tycker ni att vi skall fortsätta ha kommunikation med ägaren eller göra detta via ombud framöver?
    Vad kan det kosta att gräva upp en begränsad yta och lägga om en bit rör, golvvärne samt betong och klinker?
    Jag tänker om man skall betala sig fri från vidare diskussion då jag är så trött på detta nu i kombination med vårt husbygge som är i slutfasen dessutom.

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 278 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Köparna måste ju ställa ett krav på er om dom ska kunna gå vidare. Det är dom som måste kolla upp vad saker kostar och sen bevisa att det är ni som skall betala detta. Då kommer ni koppla in en jurist (förmodligen via ert försäkringsbolag). Meddela köparna att dom måste återkomma med ett krav som ni kan ta ställning till, att ni inte kommer vidta några åtgärder.

• Laddar…
  8. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Ni behöver inte ha mer kommunikation alls egetnligen, det är dom som får komma in med ett krav isf.
    Men för att vara lite trevligare så kan ni ju förklara för dom att ni inte har upplevt problem med avloppet tidigare och råder dom till att åtgärda och undersöka orsaken själva.

Som Jonatan79 säger så får dom sen isf inkomma med ett krav (tex pga "dolt fel") och då kan ni/er jurist eller försäkringsbolag titta på det och svara. Jag är inte så säker på att det inte kan klassas som dolt fel, men det beror ju på många faktorer, inte minst måste man ta hänsyn till om det är gamla rör så kan saker hända (sprickor uppstå osv närsomhelst) - det får man isf räkna med och är ju inte ett dolt fel.

Men om det akut är stopp "hela tiden" och ni inte upplevt det låter det ju som det uppkommit senare (kanske ngn granne som asfalterat om och så har ngt rör spruckit i processen eller liknande...

Ni skall inte betala något alls tycker jag. Tvärtom kan det bli vidare problem isf då ni då har påbörjat en åtgärd (ev) och om det då finns fler fel/större skador kanske ni åker på det också...

/K

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 415 inlägg

harry73

bra på allt
    Även om det kan vara ett dolt fel, är det framförallt nya ägarens problem, och de får reda ut vad som är fel och framförallt hur de ska åtgärda det. Om du har ett ansvar pga dolt fel är det bara ekonomiskt.

Har de försökt att spola ledningen, eller bara försökt att filma den?
    Hur skiljer sig användningen mellan er och de nya ägare (antal barn, blöjor, långa hår, fett i avloppet eller i soptunnan, mm.)

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 319 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ha ingen kontakt övht, kommunicera inte med dem på något sätt.
    Betala inte en enda krona!! Det är samma sak som att erkänna att det är ert ansvar, vilket det inte är.
    Gräva upp en begränsad yta och lägga om en bit rör, golvvärme samt betong och klinker kostar väl ett par hundra, kanske bortåt en halv miljon. I vart fall inte under 150, eventuellt mer än en halv miljon.

11. E

evergrey66

Medlem
    Tack för vidare svar. Jag har lagt bollen hos dom och förklarat att det är dom som måste gå vidare för att kunna konstatera vilken åtgärd som krävs. Hoppas det räcker annars vet jag inte hur jag skall avsluta på ett inte otrevligt sätt.

• Laddar…
  12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 099 inlägg

MathiasS

Medlem
    Du är inte otrevlig bara för att du har ståndpunkten att du inte är ansvarig och inte ska betala. Det är kanske inte det dom vill höra, men det gör inte dig otrevlig.

13. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    Varför ligger det makadam i röret? Är det mycket makadam? Den enda förklaring jag ser till det är att röret kollapsat och då blir det så klart stopp. Och det bör ha skett i oktober, annars skulle ni ha haft problem.

Att ett rör från -57 kollapsar är inte ett dolt fel.

Jag skulle föreslå att ni ber köparen åtgärda felet och dokumentera vad som är fel. Kanske kan ni närvara då det grävs upp? Då ni faktiskt vet vad som har hänt kan ni avgöra om det var ett dolt fel eller inte, och hur mycket ni ska ersätta dem med om det nu är ett dolt fel.

• Laddar…
  14. E

evergrey66

Medlem
    Hur mycket makadam det rör sig om är oklart då ägaren filmat men bara kommer in 1 meter från Toastammen till en krök där det är tjockt. Men att man sen inte fortsätter efter filmning i oktober är för mig en gåta.
    Om man gräver upp innan man filmat kan man väl aldrig påvisa varifrån stenen kommer ifrån då man väl har sönder allt då man bilar upp skiten?

15. E

evergrey66

Medlem
    Användningen skiljer sig på så sätt att de är 3 vuxna och 2 små barn och ett vuxet barn.
    Vi var 2 och ett barn i tonåren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.