Byggahus.se

Hjälp med detaljplan!

1. Emma J
    Medlem Nivå 1
    Hej! nu vet jag inte om den här ligger fel, men skulle gärna vilja ha hjälp av någon som kanske kan förklara "enklare" vad detaljplanen säger?

Som jag förstått det så får man bygga 1,5plans hus fast det bara står 1 våning tillåten? Grannen brevid tomten vi tänkt köpa har även byggt mansardtak (nybyggt hus för ca 2 år sen) är det verkligen möjligt med endast 38° taklutning?

2. M
    Medlem · Nivå 8

Redigerat 10 jan 23:37
  3. M
    Medlem · Nivå 8
    Min tolkning är att du endast får bygga en våning. 1,5 våning finns inte i ”bygglovsvärlden”. Hur har du kommit fram till att det får byggas 1,5 våningar?
    Grannen kan ha fått bygglov med en liten avvikelse från detaljplanen, därför kan taket ha annan vinkel. Det går att läsa i deras bygglov (kan hämtas från kommunen, är offentlig handling).[/QUOTE]

4. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    Kan det vara så att istället för I så står det II på hans tomt på kartan?

5. Emma J
    Medlem Nivå 1
    Nej alla tomter står det BI på...

6. Emma J
    Medlem Nivå 1
    Här är bild på själva området

7. M
    Medlem · Nivå 8
  8. Emma J
    Medlem Nivå 1
    [/QUOTE]

Ja såklart, men som jag förstått det så räknas inte övervåningen på 1,5plans som en våning och är därför okej att bygga när det står I våning i detaljplanen.. Samt att alla hus i området faktiskt har vad som räknas som 1,5plans hus

9. L
    Medlem Nivå 9
    du har rätt om 1,5 plan. De har kommit till eftersom det i Sverige är vanligt att gamla detaljplaner begränsar antal våningar och ibland inte ens anger maxhöjder. 1,5 våning är inte 2 våningar och därmed följer man dp.

10. Bästa svaret

J
    Husägare · Nivå 12
    • Laddar…
  11. Emma J
    Medlem Nivå 1
    Tror du då det skulle vara möjligt att bygga med förhöjt väggliv t.ex? som jag läst lite här på forumet och sånt så har jag uppfattat det som att det blir rätt lite utrymme med 38° taklutning utan förhöjt väggliv.

12. J
    Husägare · Nivå 12
    Det är inte riktigt min sak att svara på men jag antar att du har många svar på det imorgon. Detaljplanen tillåter ju bara 4,5m byggnadshöjd och max 38 graders lutning. Man kan såklart höja vägglivet något men då blir taket mer flackt vilket påverkar konstruktionen på takstolen. Förmodligen pga. Bl.a. Snölaster. Det är ju inte så att du kan få 1m förhöjt väggliv men kanske några dm. Men nu svarar jag på saker jag inte kan.

13. M
    Medlem · Nivå 8
    Här kan du se vad som räknas som våning.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 8
    Taket behöver väl inte bli flackare för att du höjer vägglivet? Ingen totalhöjd finns angett, endast byggnadshöjd.

• Laddar…