Byggahus.se

Hjälp med datorn-igen!

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Jag har problem med att ta bort vissa filer och mappar.
    De vägrar helt enkelt att radera sig!
    Bl.a. ett e-mail (ej öppnat!) som jag vet innehåller ett virus. "Ta bort" fungerar ej, det ligger envist kvar.
    Även vissa mappar vägrar att låta sig kastas ut. Inget är skrivskyddat och jag är administratör för min dator.
    Finns det inget sätt att "tvångskasta" ut dessa från datorn?
    Jag blir knäpp!
    Mycket tacksam för hjälp!

2. fresve
    Medlem Nivå 11
    Har du vista?
    Jag harproblem med att jag inte kan ta bort vissa mappar, Vista klagar högljutt på rättigheter trots att jag är administratör. Tar jag istället bort filerna i mappen först så funkar det..

Jag har en annan fråga ngn kanske vet ngt om. I veckan så tvärdog ftp på min vista maskin, inte ett enda ftp-program funkar, går inte koppla upp mot något. jag har slagit av brandväggen utan succe.. Någon ide?

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Händer då och då att mappar inte går att ta bor för mej också i Vista. Efter omstart av datorn har det löst sig för mej.

Mailet, prova att flytta det till en annan mapp (i mailprogrammet) och ta bort det, alternativt skapa en ny mapp, flytta mailet till den och ta bort hela mappen. Kan funka.

4. C
    Medlem Nivå 7
    Ja, jag har Vista. Säker Surf från Telia upptäcker virus men kan inte heller ta bort det!
    Har flyttat över i andra mappar o. dyl. men icke.
    Det ligger envist kvar, helt omöjligt att ta bort vare sig filer eller mappar där filerna ligger.
    Vad göra?

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Kan det behövas ett särskilt borttagningsverktyg?
    Kollat hos F-secure.se?

6. C
    Medlem Nivå 7
    Ja, jag scannade on line hos F-secure. Kunde inte heller rensa, men gav lite tips. Skall försöka med det!

7. L
    Medlem · Nivå 5
    Kan bero på att filen är låst av en process, kolla med t.ex. processexplorer från sysinternals. Rootkits brukar vara svåra att hitta eftersom dom ofta har en förmåga att gömma sig. Kan också bero på att du inte har rätt att ta bort den (även om du är admin) p.g.a att det finns en annan ägare på filen, ta då ägarskap och på filen och sätt om rättigheterna på den.

8. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Kan rekomendera Malwarebyte's program, har använt det med framgång på flera datorer som polare råkat (eller ovetande) installerat diverse "fula" programvaror.
    Malwarebyte Hemsida

9. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    ibland kan det löna sig att försöka döpa om filnamnet, eller ändelsen, inte alltid det går...

och sen radera filen ...

10. C
    Medlem Nivå 7
    Halleluja!
    Efter divese trixande (omdöpta filer bl.a.) har jag nu lyckats rensa bort icke önsvärda filer!
    Tack alla som bekymrade sig!

11. S
    Medlem Nivå 2
    Nu har du förvisso löst det - men kan ändå tipsa om ett litet program som i 99% lyckas radera filer som av en eller annan anledning (oftast för dom är inlästa via en tjänst/program som körs). Heter unlocker. Och är gratis.

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

12. fresve
    Medlem Nivå 11
    Ingen som har några ideer om mitt ftp-problem? :)
    Finns det ngn slags systemlog i vista?

13. bebben
    Medlem Nivå 5
  14. S
    Medlem Nivå 2
    Ja. Du har fått ett virus. Som heter Vista. Då kan det bli så :)

Du får nog förklara närmare med vad du menar med att ftp-programmen inte fungerar.

Kommer du inte åt andra ftp-servrar eller vaddå?

15. fresve
    Medlem Nivå 11
    Event viewer verkar intressant, men det var inte så smidigt att fundera ut vart man hittar den, eller var log-filerna finns.. :(

Mitt problem är precis så, jag kommer inte åt en enda ftp-server mera, varken med ftp-program eller via browsern. Mycket märkligt.

Jag har haft viruset i tre månader utan större bekymmer.. ngn 100-dagarsaktivation kanske.. ;) Nästa del av viruset är väl att jag inte kan surfa till en viss hemsida.. :)