Byggahus.se

Hjälp med cat5e - cat6

1. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem
    Vår elektriker har dragit våra nätverksuttag i serie!!! Går det att dra två cat5e i 16mm slang? Skärmad.

Varför skall jag välja cat6? cat5e fungerar ju i gigabithastigheter även om den bör vara skärmad och utan yttre påverkan.

Vet någon nåt om detta?

2. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem
  3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Re: Hjälp med cat5e - cat6

2 skärmade trådar i slang blir i bästa fall svårt, mycket svårt.

Alternativen är att dra om alltihopa med oskärmad kabel. Den är något tunnare och mjukare så det är lättare men besvärligt.

Du skriver inte hur många uttag det gäller.

Om det bara är ett felande uttag så kan du kanske göra så att du kontakterar om till ett dubbeluttag så att du får nått sånt här

uttag1              uttag2          panel
    X----------------XX-----------X

Då kan du sätta en liten switch vid uttag2 eller skaffa några "grenkontakter" som delar en tp kabel i två.

Eftersom jag är tjurig envis och dum så skulle jag dra om kablaget. Dock råder jag dig till att fundera på switchlösningen

Finns det avtalat hur det ska vara gjort ? I sånna fall kräv att kabeljon rättar sitt fel.

4. G
    Medlem · 425 inlägg

goerana

Medlem

Hej ang att använda 1 gbit i cat5 kablage, det kan fungera och fungerar troligen om det är korta avstånd, men sniffa av o kolla hur många paket du tappar vid användandet av cat5 kablage.

//Goerana

5. G
    Medlem · 425 inlägg

goerana

Medlem

en sak till att dela 1 kabel till med y-splitt eller annat delare , är det riktigt 1 gbit du kör så blir det överhörning mellan paren och då om blir det tappade paket. // Goerana

6. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Cat5e är okej till gigabit, Cat6 används i dag oftast till TV typ Lexcom - eller kanske för dom som vill säkra sig inför främtiden. Personligen skulle jag gå på 5e i tomrör och se vad som händar sen - det kan like väl bli fiber som cat6 som behövs om 5 år

7. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

kör cat 5e, ser inga skäl att köra 6...

cat5e klarar gig på 100meter (rätta mig om jag har fel nån)

10Mbit FD räcker för att streama tv idag (typ dvd kvalitet)

tror mer att såna produkter kommer komma i framtiden för ljud och bild i hemmanäten (liten linux"server" som tar in tv kanaler och streamar till små settop boxar...)

systemen finns idag och funkar RIKTIGT bra (kört på det i mer än 6 månader personligen...

100Mbit är väl det man kan förvänta sig inom de närmsta fem åren som standard internet förbindelse...

cat 5e har såpass bred installationsbas att det nog kommer komma produkter till det ett bra tag framöver...

8. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Men oskärmad cat-kabel i samma rör?

9. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Näh, inget oskärmad kabel alls. Spelar ingen roll om det är i samma rör eller två rör bredvid varann.

10. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

TiGGrE, har du en beskrivning av dit medianät? Drömmar själv om sånt ;D

11. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

http://www.aminocom.com/products/ourproducts.html

vad jag sen gjort är att streama direkt till t110 eller xbox dumburken från min ena server i källaren...

tv delen streamas från mitt energibolag
    (www.sollentunaenergi.se)

grymt bra kvalitet på tv sändningarna (är kräsen då jag ibland kör i biorummet med 120" widescreen)

har 3000 saker jag vill göra i framtiden, men renovering och 2 småbarn + jobbet håller mig ifrån det :/ )

dock övertygad att 100mbit för tv och dylikt kommer räcka ett bra tag framöver (5e klarar som sagt gig också så...)

svårt att se varför vissa tar upp skärmad kabel, när du drar 2 kabel i ett vp rör i hemmet så får du knappast nån crosstalk att prata om i gig hastighet... + att avstånden i ett hem ligger nästan ALDRIG på mer än 20meter...

12. C

Ceja

Medlem

Jag tog upp oskärmad än en gång helt enkelt därför att det nämndes som ett alternativ i ett tidigare inslag ovan. Visst blir det inte mycket "cross talk" vid giga-överföring men chansen finns faktiskt och viss utrustning är känsligare än annan. Ska man nu dra nya kablar så är det väl lika bra att minska alla risker?

Av erfarenhet använder jag så lite oskärmad som möjligt och jag skulle inte dra in det i mitt eget hus helt enkelt för att vara på den säkra sidan. Det blir lite motigt att sitta och felsöka senare.

Och ja, cat5 räcker gott och väl för hemmabruk och kommer att hänga med ett tag till om man ser till tillverkare och kommande produkter.

13. C

Ceja

Medlem

Glömde svara på den usprungliga frågan; cat5 har en bandbredd på 100Mhz och cat6 250Mhz.
    Skillanden blir alltså större vid hastigheter på över 1 Gig eller tex för bredbandsanslutningar då du behöver en "bredare" överföring.
    I de flesta hushåll behöver vi inte det men för företag eller större nätverk är det en fördel.

14. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Om man nu är så obstinat att man är "framtidssäker" och ska köra analog/marksänd/kabeltv genom tp-kablar så är det väl cat6 man behöver. Min åsikt i frågan är att det är mycket vettigare att dra in vanlig tv-koax för tv-tittandet, år 2020 är ändå cat6 en relik ingen vill ha att göra med, precis som BNC-nät är idag, vilket var vad man hade installerat för 15 år sedan.

Man kanske vill kunna lyssna på radio utan problem? Jag är inte säker men har för mig att 100mbit kör på 33Mhz och får fina övertoner kring 99-100MHz. Jag har även två gamla pc-burkar med 100Mhz FSB (front side bus). Obegripligt nog gjorde de maskinerna + nätverk att jag inte vettigt kunde lyssna på p3 på 99.6MHz när jag bodde i en lägenhet i centrala örebro, men ute på landet längre från sändaren går det bra att ha samma stereo två meter från samma datorer :)

15. FG
    Medlem · Göteborg · 797 inlägg

FG

Medlem

Tjenare! Visst kan du köra 1000mbit på cat.5 men om ni nu ska byta/köpa mer kabel så förstår jag inte varför ni köper cat.5? cat.6 kostar inte mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.