Byggahus.se

Hjälp med borttagning av vattenburet element

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej på er

Jag skulle vilja ta bort ett element som sitter på ett olämpligt ställe och blev lite fundersam när det kommer till att ta bort det. Jag har läst en hel del av de tidigare frågorna men blir inte helt klok på hur man gör för att stänga av vattnet till elementet. Bild på hur elementet är inkopplat i rören från golvet:

Bild på hur kopplingen vid termostaten ser ut:

Är det bara att jag drar åt muttern längst till vänster i bild 1 (mutter nr 1) så mycket som det går så stannar flödet till elementet? Och i så fall, fortsätter vattnet att flöda i resten av systemet?

Jag är ganska säker på att det är ett 1-rörssystem jag har, mest baserat på hur ritningen över vattenledningarna i huset ser ut (röd pil = det element som ska tas bort):

Huset är för övrigt byggt 1989 om det skulle kunna påverka något.

Om det är så att jag kan dra åt muttern längst till vänster i bild 1 (mutter nr 1) och att då vattnet fortsätter flöda i resten av systemet, är det då bara att plugga igen de hål som elementet var kopplat till tidigare (muttrar 4 och 5)?

Om det å andra sidan är så att om jag drar åt muttern längst till vänster i bild 1 (mutter nr 1) så stannar allt vatten i den slingan, då måste jag skaffa ett förbigångsrör likt detta:

och då koppla loss hela kopplingen som man ser i bild 1 och ersätta den med förbigångsröret? Då låter det som att man måste tömma hela värmesystemet på vatten först.

Mvh
    Martin

2. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Den där typen av koppel har jag aldrig sett förut vad jag kan minnas. Är det ens en skruv under locket som stänger radiatorn på "1" eller är det endast en injusteringsböjlighet med den synliga muttern?!

Men om det går att stänga av flödet i radiatorn så är det ju lätt kontrollerat med luftskruven. Är det stängt och tätar så sprutar det ej vatten i luftskruven. Sen är det ju bara känna på rören om dom fortfarande blir varma. Då har du ju fortfarande cirkulation ut till nästa radiator.

Och som vanligt med 1-rörssystem så är det klokt att notera hur allt är inställt innan man börjar skruva. Då det är oerhört lätt att återgå till ursprungsläget som man vet fungerar.

Beträffande förbigångskopplet så är det M22-gänga på detta. Och det ser inte ut som att du har M22 på anslutningsrören 2+3. Den lekande muttern 5 är däremot M22.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för input! Så här ser mutter 1 ut från en annan vinkel:

Tror du man kan få loss den och att det då ska vara en skruv under den? Jag skulle kunna lossa lite försiktigt på den och se om det är möjligt, med ett gäng handdukar i beredskap :) Bra tips om luftskruven och att kolla ursprungsläget btw! Jag får kolla ordentligt med anslutningsrörens gängor så att jag hittar ett passande förbigångskopplet om det blir aktuellt.

4. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Eftersom insexskruven och muttern verkar vara två helt olika delar så blir den nog med stor sannolikhet väldigt blött om du släpper på muttern. Låt den vara!

Prova att dra insexskruven i botten och följ mina tips ovan!

Glöm inte att notera grundinställningen!

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Schysst, tack för hjälpen! Rapporterar tillbaka hur det går ifall någon annan skulle ha samma problem.

6. D
    Medlem Nivå 1
    Skruvat lite på sakerna nu och har upptäckt att insexskruven var en lucka som man kunde skruva bort och under den dolde sig en skruv:

Skruven går bara att skruva in längre eftersom det är någon ring i gängorna som gör att man inte kan skruva ut den. Efter 3-4 varv med skruvmejseln började det komma små droppar vatten så jag skruvade tillbaks den. @Krilleman : är detta skruven du pratade om i ditt första inlägg? Och hur använder man den för att ev stänga radiatorn?

7. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Ja se där. En skruv gömde en annan bakom sig.

Jag gissade bara då jag aldrig stött på just denna variant på koppel förut.

Att skruven inte är 100% när man skruvar på den är förekommande. Går det att dra den i botten utan att det sprutar?

8. D
    Medlem Nivå 1
    Ah, där ser man, det gick att dra ner den i botten och bara några droppar kom ut medan jag skruvade. Jag testade luftventilen och den släpper fortfarande ut vatten, men det är kanske inte så konstigt om det bara är utflödet man har strypt med skruven jag just skruvade på?