Hej!

Har ett massivt ekbord som är behandlat med vitpigmenterad olja.
Efter att ett vinglas gjort en ring, var jag dum nog att skrubba bordet med en tvättsvamp. Ringen försvann med så även vitpigmenteringen. Jag har försökt att med lite olika sandpapper att rugga upp ytan för att sedan olja in området igen med vitpigmenterad olja. Oljan sugs upp med själva pigmentet vägrar att fastna.
Har någon tips på vad jag kan göra?
Tror ni att jag kan slipa hela bordet själv (och då gå lite djupare) för att sedan oljan in hela ytan på nytt?
Om jag skulle vilja lämna in bordet och få det slipat, ungefärlig kostnad för detta? samt om någon har tips på var man kan göra detta i Stockholm?

Tillverkaren av bordet hade inget tips förutom att köpa ett helt nytt bord för 12 lakan.
Det är exakt detta bordet:
https://rowicohome.com/sv/mobler/bord/matbord/filippa-matbord-vitpigmenterad-113756

Väldigt tacksam för alla form av tips och råd.

• Reparerat område på massivt ekbord behandlat med vitpigmenterad olja, där pigmenteringen saknas efter rengöring och slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en massiv ekbordsyta behandlad med vitpigmenterad olja, med ett ljusare område där pigmenteringen avlägsnats och träets ursprungliga färg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Vad är det för ytbehandling på bordet från början?

Har ni haft bordet ett tag är det kanske ändå dags att slipa hela bordet, då kan man ju välja precis vilken färgning man vill.
Pigmentet ser ju inte ut att sitta särskilt djupt direkt (det gick bort av lite slipnylon?)

Rekommenderar att sedan använda hårdvaxolja, så att du kan torka lite vinspill utan oro :)

• Gilla
Nippenippster
  • Laddar…
F F_man skrev:
Vad är det för ytbehandling på bordet från början?

Har ni haft bordet ett tag är det kanske ändå dags att slipa hela bordet, då kan man ju välja precis vilken färgning man vill.
Pigmentet ser ju inte ut att sitta särskilt djupt direkt (det gick bort av lite slipnylon?)

Rekommenderar att sedan använda hårdvaxolja, så att du kan torka lite vinspill utan oro :)
Tyvärr så är ju bordet i princip helt nytt, inga repor eller liknande, så har egentligen ingen annan anledning att slipa ner det annat än att pigmentet från oljan inte "biter" på ytan så som den är idag.

Ytan är original från köpet. Dvs en massiv ekskiva som är oljad med vitpigmenterad olja.

Hur skulle du rekommendera att jag slipar det?

Det låter väldigt märkligt att ha ett så svagt ytskikt på ett sånt bord... när någon ändå säljer ett massivt ekbord!

Ska det slipas görs det bäst med en excenterslip.
Äger du inte någon, skulle jag hyra en proffsmaskin, även om man får helt ok resultat av billiga maskiner också (dock sämre dammuppsamling och vibrationer).

Eller så lämnar du in det på ett snickeri. :)

En guide på youtube är bra att titta på, t.ex.

Eller

Viktigt också att vara noga när du väljer ytskikt. En vitpigmenterad hårdvaxolja av bra kvalitet är mitt råd.

• Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.