Hej,

Vi funderar på att köpa ett hus byggt 1975 men det har kommit upp lite saker i besiktningen som vi är lite fundersamma på hur allvarligt detta kan vara. De största ”problemen” finns i källaren där de även saknas dränering.

Utvändigt/tak:
Yttertaket äldre (shingeltak)
Mossa samt spruckna shingelplattor förekommer

Vind:
Mindre missfärgning finns på underlagstak och isoleringspapp

Källarplan:
Under garaget är ytterväggarna utreglade. Vid fukt mätning har fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiella skador uppmätts.

Vid kontroll av väggkonstruktion i källaren uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå samt mikrobiell/kemisk lukt

I konstruktion av det uppreglade golvet i kontor (i källaren) uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt.

Tvättstuga källare:
Äldre yt-/tätskikt. Mattsläpp och skador i golvbeklädnaden

Lite kakel/klinkerplattor som släppt från underlaget i källaren.

Är ganska oerfaren, så tacksam för kommentarer gällande detta. Hur illa är detta?
Finns de något som måste åtgärdas direkt?

Besiktningen gjordes 2023-09-28, vilket är över 1 år sedan. Kan det ha blivit värre under tiden?

Super tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag är personligen skeptisk till alla former av inredda källare. Och här finns det tydligen även lukt. Det är OK om man har tvättstuga, hobby/snickarrum i källaren, helt med väggar och golv i oorganiskt material, puts, betong osv.

Men det finns massor med människor som bor i hus med inredd källare och inte har några problem. Så se det som min personliga uppfattning.

Räkna med att ni får riva ut allt ur källaren. Och bygga nya innerväggar, kanske gjuta upp golven med EPS betong (betong av frigolitkulor och cement, isolerar nästan lika bra som ren frigolit). EPS blir mjukt, så man måste ha ett skikt med flytspackel och ev klinkers över.

Låter som taket kan vara nära att bli akut också.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag är personligen skeptisk till alla former av inredda källare. Och här finns det tydligen även lukt. Det är OK om man har tvättstuga, hobby/snickarrum i källaren, helt med väggar och golv i oorganiskt material, puts, betong osv.

Men det finns massor med människor som bor i hus med inredd källare och inte har några problem. Så se det som min personliga uppfattning.

Räkna med att ni får riva ut allt ur källaren. Och bygga nya innerväggar, kanske gjuta upp golven med EPS betong (betong av frigolitkulor och cement, isolerar nästan lika bra som ren frigolit). EPS blir mjukt, så man måste ha ett skikt med flytspackel och ev klinkers över.

Låter som taket kan vara nära att bli akut också.
Tack för svaret :)

Ja precis, vi funderade på att riva allt i källaren och lägga nytt. Har du någon aning om hur mycket detta skulle kosta på ett ungefär? Kanske svårt att säga 🤔
Men tänker så vi vet hur mycket vi ska räkna med när vi budar..

Ja taket tror jag är prio nummer 1.

H
L Latta96 skrev:
Tack för svaret :)

Ja precis, vi funderade på att riva allt i källaren och lägga nytt. Har du någon aning om hur mycket detta skulle kosta på ett ungefär? Kanske svårt att säga 🤔
Men tänker så vi vet hur mycket vi ska räkna med när vi budar..

Ja taket tror jag är prio nummer 1.
Ta dit någon duktig byggfirma som kontrollerar och/eller egen besiktningsman. Så att ni får ett kostnadsförslag, kan ju vara intressant för priset på huset. Även om ni skall göra mycket själv så är det ett enormt tidskrävande arbete. Dessutom kostar material och arbete som ni själv inte kan/får göra själv. Asbet blev förbjudet 1982, det är också något ni får tänka på.

• Gilla
Latte96
  • Laddar…
Nej, vet inte vad det skulle kosta, men det är dyrt om ni inte gör det själv.

Men om man spånar lite, Och vi antar att det bara är att riva ut bef. organiskt material. Och jag antar typ 80 kvm källare.

Så kanske fört 70 - 100 000 för rivning. Sedan 400 kr / kvm vägg, och 1000 kr /kvm golv. Så kanske 3 - 400 000 total kostnad, Men ofta när man gör sådana jobb så vill man göra mer, som att lägga golvvärme vilket ofta drar med sig att man bilar bort betonggolvet, gräver ur för 30 cm frigolit isolering gjuter nytt osv.

Det gjordes på ett hus i området här. De hade 6 öststats hantverkare som bilade och handgrävde från 06.00 till 22.00 7 dagar i veckan under två månader (även juldagen). De forslade bort ca 150 kbm utgrävt materail. Ingen aning om vad det kostade. Men även med slavlöner bör det ha kostat en del.

Sedan byggde samma firma även upp igen med blandat resultat, det mesta fick göras om 2 - 3 ggr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.