Byggahus.se

Hjälp med bergvärme!!

1. V
    Medlem · 4 inlägg

Valdev

Medlem
    Hej!
    Har haft en installatör från Nibe hos mig under veckan. Först var jag inne på en frekvensstyrd pump 1255 med max 12Kw. Men nu börjar jag å tveka på den. Dels för att jag är osäker på hur lång livslängd det är på den då de inte har funnits så länge på marknaden ännu. Dels när man läser Nibes spec. där står det att den ger 5,06kw vid 0/35 och 4,78 vid 0/45. 45 grader måste jag köra ut när det är kallt å 4,78kw är på tok för lite å värma huset med när det är kallt. Jag tror att pumpen kan ge mera om man ändrar frekvensen. Men nu skriver ju Nibe som dom gör å då vågar jag inte chansa på denna pumpen.
    Så jag är inne på en 1245-10 istället. Det var även leverantören inne på att jag skulle behöva ha 10kw.
    Men jag har räknat lite själv men nu är ju jag ingen expert på detta.

Uträkningarna enligt nedan är vid 22 grader å en diff på returen med 7 grader
    Vid 45 grader ut på mina radiatorer klarar de av att släppa 5,3kw
    vid 50 grader klarar de av att släppa 7,3kw
    vid 55 grader 8,6kw
    Vattenvolym i radiatorer är ca 115L + rör så låt säga ca130L

Huset är byggt 76 1 1/2 plans. 150 kvm + 35kvm garage som är uppvärmt till ca 16-17 grader.
    Har eldat med ved under de åren som jag har bott i huset. Har gjort lite tester under åren och oftast klarar jag mig med 50 grader ut på systemet. När jag eldar med ved så ligger ju tempen ut å pendlar upp å ner. Har kört några gånger på el läge för att få en jämn temp. å då tycker jag att vid ca -10-15 grader ute så klarar jag mig på 50 grader ut. vid -20 kanske jag måste köra 55 grader ut.
    Radiatorerna sitter i ett enrörs system. Med totalt 5 slingor. varje slinga matar fyra radiatorer.
    Som jag har räknat ovan så är det ju över alla radiatorer.
    Detta är ju inte riktigt rätt då övervåningen blir lite strypt för där har vi våra sovrum och att värmen stiger ju dit upp. så där kommer ju inte radiatorerna gå lika hårt. Samma sak i garaget för där har jag ju inte lika varmt.

Som jag har tänkt mig. Nibe 1245 10kw 100L volym tank.
    Tar jag för stor pump? känns som att 8kw blir lite klent och att 10kw blir lite i överkant.
    Huset ligger i Värmland och har ca 120mm isolering.
    2 glas fönster original.
    2 vuxna och 3 barn

Någon med erfarenhet som vill dela med sig?

2. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Du har nog missat på effekten vp ger i alla fall över 12 kw vid 35 grader ut. Du ska nog fundera på bypass eller arbetstank med så kraftig vp mot 1 rörs system på 5 slingor om inte slingorna är grova.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Siffrorna du hänvisar till är när man har testat pumpen enligt någon standard för att få fram jämförelsesiffror. Förmodligen har man valt en lägre effekt då för att verkningsgraden ska bli bättre och siffrorna se så bra ut som möjligt.
    Värmepumpen ger mellan 3 och 12 kW och anpassar effekten automatisk utifrån förutsättningarna och behovet, så det kommer att funka bra i ditt hus.

4. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    För stor kan väl aldrig en inverterpump bli, men kanske onödigt dyr om effekten ej används.

5. T
    Medlem · 3 099 inlägg
    Yepp. En för stor inverter blir en on off så gott som.
    Då är priset för invertertekniken bortkastad.
    Skulle välja en on off med 100% effekt täckning samt arbetstank alla dagar i veckan.

6. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Skulle alla ggr välja en inverterpump, som får gå med olika frekvenser efter last, bättre med ett steg större än för liten..

7. Z
    Medlem · Uppland · 533 inlägg

Zakalwe

Medlem
    Jag har 1½ plans villa på 182 kvadrat (2-glasfönster) i Uppsala. Den värms upp med en 8kW IVT on-off bergvärmepump och hittills har jag aldrig behövt tillskott. vid -19 gick den nästan 100% men det var varmt nog. (jag har enbart golvvärme dock)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.