Byggahus.se

Hjälp med Baxi duo plus compact

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej alla vedeldare jag behöver hjälp.
    Vi har en baxi duo plus compact som inte fungerar som vi vill.
    Problemet är att veden hängersig i pannan med följd att fläckten stannar och vi har en ofrivillig kolmila i källaren om man inte passar den och petar ner veden.
    Detta blir ett problem eftersom att man "måste" stanna hemma under eldningscykeln för att kunna titta till brasan med jämna mellanrum blir det kallare framöver så kommer det bli problem för att vi kommer att behöva elda även på morgonen innan vi går till jobbet (jobbar dagtid båda två).
    Vi har testat lite olika saker för att få pannan att fungera bättre.
    Vi bytte ut keramiken i pannan, det har blivit bättre flös i pannan efter det men vedhängningen har inte försvunnit.
    Jag har testat att packa veden olika i pannan.
    Tesat med olika stora vedträn ifrån 5*5 till 15*15 och jag har tesat med att ha större i mitten och mindre ute i kanterna för det vill inte brinna upp i kanterna.
    Jag har testat olika inställningar för sekundärluften nu kör jag på på lite sekundärluft typ tre markeringar ifrån höger.
    VI har bara bott här i en månad nu men gångerna när det har funkat perfekt är lätta att räkna.
    Förra ägaren har bytt ut primärluftsfläckten till en kraftigare för att han tyckte att det var lite för dåligt flös i pannan men original fläckten ligger i källaren och jag funderar på om det kan hjälpa att byta tillbaka.
    Hoppas inte jag har skrivit för konstigt så ni förstår mitt problem och jag vore jätte tacksam för tips på
    hur jag ska få det att fungera.

MVH Johan Nilsson

2. M
    Medlem Nivå 12
    Det kan vara mycket som är fel, svårt att veta utan att se pannan.
    Gör du en riktig tändbrasa så att du har en glödbädd innan du fyller fullt med ved? Karar du ut glöden mot kanterna?

Om du eldar barrved måste man nog nästan stänga sekundärluften helt för att det ska brinna bra efter att det brunnit ett tag. Vilken rökgastemp har du?
    Eldar du torr ved?
    Är fläkten rengjord? Ett litet lager damm sänker kapaciteten rejält. Öppnar spjället efter fläkten som det ska?

3. J
    Medlem Nivå 3
    Hej matts.
    Jag tittade till fläkten efter ditt tips och den orkade knappt trycka upp spjället mer än lite grann så när pannar hade brunnit ut så rengjorde jag fläkten och jag testade lite olika saker att rengöra med för det var lite svårt att komma åt tycker jag.
    sist så testade jag med en tops att skrapa bort smuttsen.
    Jag kunde inte lägga i så mycket ved efter jag rengjorde fläkten eftersom att jag redan hade eldat en panna men det blev en jäkla skillnad i förbränningkammaren tycker jag.
    Så nu är jag spänd på att testa pannan i morgon om det har hjälpt mot vedhängningen.
    Tack för tipsen. MVH Johan

4. M
    Medlem Nivå 12
    Lättast är ju att blåsa med tryckluft i fläkten

5. J
    Medlem Nivå 3
    Bra tips med tryckluft.
    Jag letar anledningar till att få inskaffa en och nu har jag en till. hehe

6. J
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag eldat två gånger efter att jag rengjort fläkten men tyvär så har veden hängt sig under båda eldningarna.
    I går hängde sig veden efter ungefär en 1,5 timme effter fullt ilägg så jag fick stöta ner veden med en järnpinne i det tomrum som blir nere vid keramikhålet..
    Idag så hängde sig veden i mot slutet at eldningen, det fanns bara ett tjockt lager glöd i pannan ( kanske 25-30 med några mindre nästan uppeldade pinnar kvar mot kanterna. Jag kollade först i förbränningskamaren och det var nästan ingen aktivitet där. öppnade och började peta i glöden och det är som att glöden bara sjunker ihop när man börjar peta i den sen så stängde jag luckan och drog på fläkten och då brann det som det skall.
    Börjag bli lite desperat så alla tips är välkomna, även sådana om att det kanske är läge att byta panna! Hehe

7. M
    Medlem Nivå 12
    Som jag skrev tidigare "Om du eldar barrved måste man nog nästan stänga sekundärluften helt för att det ska brinna bra efter att det brunnit ett tag."

8. J
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Det verkar som att mitt problem har löst sig, det har i allafall fungerat klockrent i tre dagar nu.
    Det jag ändrade var mitt sätt att packa veden nere emot keramiken och det har troligtvis löst mina problem.
    Har även sänkt sekundärluften något och det tillsammans med rengjord fläkt har givit mer effekt.
    Tack för hjälpen matss.
    MVH Johan