Hej,

Vi bygger hus och här är planlösningen på vårt badrum. Golvet har vi tänkt oss en stenliknande klinker 60x60 cm. Väggen med duschar och väggen med fönster samma platta i 30×60 cm upp till tak. Väggen med badkar, toalett etc matt vit platta 15×15 cm halvkaklat hela vägen och sista väggen (till höger om dörren) i samma vita kakel halvkaklat.

Känner mig så osäker på hur detta blir. Om det kommer se konstigt ut i övergången mellan de olika kaklen och höjden på kakel.

Börjat tänka nu om man istället ska ha 15x15 kaklen på alla väggar och eventuellt halvkaklat på väggarna jag tidigare skrev. Med en form av list längst ner väggen, se bild. Men rädd att det blir för mycket av så pass litet kakel då det är ganska mycket väggar.

Tacksam för tankar.

• Planritning över en bostad med markerat badrum på 8,2 m². Groventré och tvätt 7,3 m², samt angränsande vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vitkaklade väggar, handfat, spegel och grått skåp. Dusch med stenliknande kakel och ett litet fönster. Grått klinkergolv syns.
    Skapa konto
BirgitS
Vad är det för sorts färg på den stenliknande klinkern?
Det blir ju rätt stor skillnad på om den är ljus så den liknar det vita kaklet eller om den är rejält avvikande så att det blir som en fondvägg.

Har du kollat på det ritprogram som kakel- och badrumsförsäljarna brukar länka till på sina sidor?
Jag vet inte om de kan klara av olika väggmaterial men du kan ju kolla. Det är ju mycket lättare att bestämma sig om man kan se det på skärmen.

Jag skulle nog vara lite tveksam till att blanda rak sättning, som man vanligen behöver när det är 30x60 plattor, och halvförband med 15x15.

• Gilla
Sandra84
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju rätt stor skillnad på om den är ljus så den liknar det vita kaklet eller om den är rejält avvikande så att det blir som en fondvägg.

Har du kollat på det ritprogram som kakel- och badrumsförsäljarna brukar länka till på sina sidor?
Jag vet inte om de kan klara av olika väggmaterial men du kan ju kolla. Det är ju mycket lättare att bestämma sig om man kan se det på skärmen.

Jag skulle nog vara lite tveksam till att blanda rak sättning, som man vanligen behöver när det är 30x60 plattor, och halvförband med 15x15.
Tack för dina tankar! Mystone Ceppo Di Greige heter den. Jag har försökt med sådana planeringsverktyg men svårt att få till det halvkaklade. Visste inte att man behöver rak sättning med 30x60 plattor.

BirgitS BirgitS skrev:

Älskar bilden nedan med halvkaklat i ceppo di gre kakel. Så överväger även att bara ha det kaklet men så svårt att veta var man ska ha halvkaklat för att det ska bli snyggt. Lite orolig att ha halvkaklat ovanför badkaret men kakelkillen säger att det inte är några problem men plaskas vilt här hemma 😄

• Modernt badrum med halvkaklat i ceppo di gre-kakel; handfat, spegel och dusch syns, samt en handduk på väggen.
    Skapa konto
BirgitS
Svårt att se på bilder om den klinkern är tillräckligt avvikande från vitt kakel för att det ska upplevas som en kontrast eller ett misslyckat försök att få det lika.

De flesta 30x60 plattor är inte tillräckligt plana för att det ska gå att sätta dem i halvförband, det blir fogsprång om man försöker. Det kan däremot gå ibland med att förskjuta 1/3 plattlängd utan att fogsprången blir störande.

Jag misstänkte att de programmen inte var förberedda för halvkaklat men du borde i alla fall kunna få en uppfattning om hur kaklet och klinkern fungerar bredvid varandra.

BirgitS
Sandra84 Sandra84 skrev:
Älskar bilden nedan med halvkaklat i ceppo di gre kakel. Så överväger även att bara ha det kaklet men så svårt att veta var man ska ha halvkaklat för att det ska bli snyggt. Lite orolig att ha halvkaklat ovanför badkaret men kakelkillen säger att det inte är några problem men plaskas vilt här hemma 😄
Det finns målade system som är godkända att användas i plats för bad och dusch, kallas för VT (vattentätt) och är alltså helt vattentäta, och se här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

En del har bara helkaklat inne i duschen.
Bodde en gång i tiden i en lägenhet från 60-talet där det var halvkaklat kring badkaret och jag tror att det innebar att det var kaklat till ungefär halva takhöjden. Annars kan det ju vara bra att följa någon annan linje t.ex. höjden på duschblandaren eller något annat som händer på en lämplig höjd över golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.