Byggahus.se

Hjälp med badkarsplugg

1. J
    Husägare · västra götaland · 819 inlägg

jonaslatt

Husägare
    Köpte ett badkar på bauhaus för två år sedan. Minns dock inte namnet. Märkte för några dagar sedan att packningen runt badkarspluggen/ventilen är borta. Antar att den börja släppa och barnen pilla bort den.

Hur ska jag hitta en ny plugg/ventil. Jag har letat med hittar ingen i mina mått blir helt galen. Hur vet man om den funkar i badkaret?

Hålet i badkaret är ca 52-53mm
    Och ca 30mm djupt.
    Original pluggens gängor är 47mm.
    Och 45mm lång.

Helst vill jag hitta detta på biltema, jula, Ikea, bauhaus. Behövs så snabbt som Möjligt

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 275 inlägg

Peter2400

Medlem
    Men kan du inte montera den med någon fogmassa/silikon istället.
    Själva ventilen är väl inte trasig?

3. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
  4. J

jonaslatt

Husägare
    Det är själva oringen till popup ventilen som läcker.

5. J

jonaslatt

Husägare
  6. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Jo det är nog sant, finns säkert designbadkar som har avvikande mått, sitter och söker lite. Nästan ingen nämner hål-måtten, nästan alla nämner "passar på flesta badkaren";

http://www.vvsobadrum.se/reservdela...gustavsberg/bottenventil-for-bad-och-duschkar
    "För hål 50 - 55 mm. Tips! Passar de flesta emaljerade badkaren på marknaden!"

Den övre packningen kan du nog hitta lös, men den nedre blir svårare för dessa brukar vara formade att passa precis till din bottenventil.

Att börja limma fast med silikon tänker jag blir för mjukt/flexibelt, att den kan vicka. Men så tänker jag på gamla tv-shop reklamer där man kan snurra tejp runt en sprayburk och göra egna o-ringar. En o-ring kanske hade funkat nertill. Fast i slutändan blir det ju lika dyrt som att köpa nytt kitt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.