Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp med avväxling av nytt fönster

1. S
    Renoveringsnovis · 18 inlägg

svuntrik

Renoveringsnovis
    Hej,

Vi har ganska nyligen fått godkänt bygglov för att sätta in ett mindre fönster (680x680) på övervåningen till vårt radhus.
    Jag bollade lite idéer med folk här på forumet samt en lokal byggfirma kring hur fönstret skulle avväxlas.
    Tyvärr lämnade jag inga detaljerade beskrivningar på huset utan endast en fasadritning och fick då svaret
    från samtliga att väggen på ett sådant sadeltakshus inte är bärande (vilket jag har förstått att den 9 av 10 gånger inte är), och kan därför avväxlas med två horisontella och två vertikala reglar runt fönstret.

När vi skulle sätta in fönstret och öppnade upp väggen upptäckte vi dock att det satt tre stycken reglar ganska tätt placerat istället för 1 som jag hade förväntat mig. Mittenregeln var dock ganska lös och rubbades rejält fram och tillbaka av fogsvansen när man sågade. Vi valde dock ändå att avväxla enligt plan. När fönstret väl var uppe fick jag dock en dålig känsla och började därför försöka sätta mig in i takkonstruktionen lite noggrannare. Efter lite mer bollande med kunniga personer fick jag reda på att gavelväggen är bärande till viss del och bär upp nockbalken. Jag har i efterhand försökt att stärka upp runt fönstret med extra reglar på sidorna samt några förstärkta vinkeljärn. Jag satte även en extra regel i ena hörnet på undersidan av fönstret som har stöd i hammarbandet vid golvnivå. Ovanför motsvarande hörn på ovansidan sitter endast kortlingar mellan de stående reglarna varför en extra regel där kanske inte skulle ge så mycket? Den svaga länken här är väl dock den liggande regeln ovanför fönstret.

Min fråga är: tror ni att det håller, behöver jag förstärka mer eller borde jag ta in någon som kan räkna på det här och göra en ny lösning?

Vore mycket tacksam för hjälp med det här!

Bifogar div. ritningar, bild på bygget samt fasadritning.

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Lite svårbedömt. Ritningarna är inte kompletta så att man kan räkna på det. Förutom nockbalk finns där längsgående takåsar. Avväxlingen av gavelfönstret är ganska säkert otillräckligt utförd, men det bästa är att först räkna lasten från nockbalken.

• Laddar…
  3. S

svuntrik

Renoveringsnovis
    Tack! Dessvärre så finns det inga fler konstruktionsritningar hos stadsbyggnadskontoret.
    Finns det någon konstruktion man kan göra som med säkerhet motsvarar bärigheten hos de tre avkapade stående reglarna (38x118) utan att behöva beräkna lasten?

4. J

Medlem
    Du behöver göra en avväxling runt fönstret med reglar på högkant. Hur långt är avståndet till nockbalkens nästa stöd? Hur brett är huset? Var ligger det (dvs snözon)?

5. S

svuntrik

Renoveringsnovis
    Jag fick öppna upp en skiva av gipset på vinden för att kunna se hur stödet för nockbalken ser ut. Balken vilar alltså på en regel och övriga har stöd i taket. Mittregeln och den vänstra regeln på bilden är alltså de två yttre reglarna av de tre som vi kapade av vid fönstret. Den avkapade regeln i mitten har endast stöd i en kortling som sitter ca 40 cm ovanför fönstret. Avståndet från fönstret upp till nockbalken är 2,5 m och dessa reglar går som sagt direkt upp utan stöd på vägen. Hoppas det blev begripligt.

Gavelväggen är 10,89 m bred och huset ligger i snözon 2.

6. J

Medlem
    Hur lång är nockbalkens spännvidd, dvs avståndet till dess nästa stöd inåt huset?

7. S

svuntrik

Renoveringsnovis
    Avståndet mellan väggarna på vinden är 4,10 m och vad jag kan se utan att ta bort gipset så är det samma utformning med stöd på den sidan.

8. Bästa svaret

J

Medlem
    Det är inga stora laster på nockbalken med den aktuella takkonstruktionen, men avväxlingen runt fönstret bör se ut som nedanstående bild visar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fönsteravväxling.jpg

Jag har använt 45x95 C 24 virke.Det kan räcka även för mittpelarna, det beror på hur långa de är.

9. S

svuntrik

Renoveringsnovis
    Då ska jag byta ut befintligt mot det där. Jag tänker att jag behåller de befintliga stående reglarna i 38x118 som kommer ner från nocken nu så de får vara kvar i den dimensionen.

Stort tack för skissen och att du har tagit dig tid att räkna på det här!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.