Byggahus.se

Hjälp med avtalsutformning önskas

1. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare
    Det är så att vi skall köpa ett hus där mäklaren gjort en liten miss: han glömde att ändra i beskrivningen till "lättbetong" istället för lecasten i källaren. Säljaren hade sagt till om detta, och mäklaren glömt att ändra, vilket han tillstår och lovar att stå för detta.

I vinter skall vi göra en mätning, och visar den på förhjöda värden (över 200bqrl/m3 är det väl) så skall det göras en ventilation vilket skall vara en rörledning från källaren, upp till vinden där det skall sitta en fläkt och sedan utblås antingen vid en gavelspets eller mitt på taket. Allt enligt rekommendation från ett företag som heter "Alig". (om man sätter den mitt på taket kan man kanske koppla en framtida köksfläkt på samma kanal eller? Kanske man kan vilket som...)

Man kan också söka bidrag av kommunen som då står för halva kostnaden upp till 15.000 kronor, resten skall mäklaren stå för.

Är det någon som är duktig på utformning av kontrakt som kan hjälpa mig med detta?

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Hjälp med avtalsutformning önskas

Vad tror ni om detta:

Ang. XXX (fastighetsbetäckning)

Då denna fastighet byggts med lättbetong som kan avge radon, skall radonmätning utföras under två månader under hösten-vintern 2004. Om det beräknade årsmedelvärdet visar på värden över riktvärdet 200Bq/m3 (enligt SOSFS 2004:6 (M) ) så skall radonsanering göras enligt förslag från företaget XXX (adress och telnr) som även förmedlar hantverkare till detta arbete.

För kostnaden av denna sanering kan man söka ett bidrag från Länsstyrelsen i Västra Götaland. Bidraget är på 50% av den godkända kostnaden upp till 15.000skr. Resterande kostnad för denna sanering skall betalas av XXX(mäklarfirmans namn) Mariestad.

Visar mätningen på värden under riktvärdet utförs inga åtgärder och inga krav faller på XXX.

Mariestad 041001

_____________________ ___________________
    XXX, köpare XXX, köpare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.