Byggahus.se

Hjälp med avtal

1. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem
    Hej!

Vi måste få till ett vettigt avtal med vår markentreprenör nu och undrar om någon har lite tips på vad man skall ha med. Vi kommer att ha jobbet på löpande räkning (kommer att vara där varje dag och antingen arbeta själva eller kolla vad som hänt under dagen) men ett bra avtal måste man ju ha! Från vår KA har vi fått ett antal egenkontoller som entreprenören skall förbinda sig att göra, men vad mer skall man tänkta på. Typ AMA och ABS95 och sån't där. Det första förslaget vi bad KA kolla på föll honom inte på läppen vill jag lova!

Vore otroligt tacksam för förslag och om någon vill PM:a mig sitt avtal vore det jättesnällt.

Tack på förhand!

/S-tuna

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Hjälp med avtal

På försäkringsbolaget GAR-BOs hemsida gar-bo.se finns det kontraktsformulär som de rekomenderar när man tecknar avtal med egna entreprenörer. Detta avtal är samordnat med Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader, ABS 95.
    Konsumentverket har, på sin hemsida. också ett avtalsförslag för arbeten med småhus. Detta är nog främst avsett för reparationer och tillbyggen men kan kanske ge någon vägledning om vad ni skall tänka på.
    Lycka till!

3. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Tack för länken, nu skall jag läsa och se om jag blir något klokare!

Men ni som har byggt på delad entreprenad, har ni skrivit era avtal själva eller hur har ni gjort? Även om jag lyckas plita ihop något som ser ut som ett "riktigt" avtal kan man ge sig sjutton på att om det verkligen skulle behövas så har man ändå missat någon punkt så det ändå inte "gäller".

På Garbos hemsida står det också att man är skyldig att teckna en byggfelsförsäkring när man bygger småhus. Är det något alla har gjort?

Färdigställandeförsäkring känns ganska överflödigt för vår del, vi har mest löpande räkning så det spelar egentligen ingen roll om någon går i konkurs, vi betalar ju i efterskott. Husbyggsatsen kommer vi iofs att köpa och betala i förskott, men där kan jag tänka mig att chansa lite, leverantören är en kompis kompis och det är värt risken att han mot alla odds skulle gå i konkurs.

Jag har läst lite gamla trådar om försäkringar, men det var mest diskussioner om hur ni skulle göra, inte hur någon hade gjort!

Vi kommer ju att vara väldigt delaktiga i bygget och vara där varje dag, så förhoppningsvis så märker man om det är på väg åt h-e, men om markkillen vibbrar slarvigt så grunden sätter sig om fem år lär jag knappast se nu utan då är kanske en försäkring på sin plats. Samma sak om man vill sälja huset, då tänker jag mig att det kan vara en fördel.

För och sammanfatta det hela, hur har ni som byggt på enormt delad entreprenad (dvs en massa avtal med en massa hantverkare kombinerat med en hel del egenarbete) gjort?

4. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Enligt Lagen om byggfelsförsäkring skall man, om man anlitar en näringsidkare, se till att en byggfelsförsäkring finns för dessa delar.
    Det är byggnadsnämnden som vid byggsamrådet skall kolla att en sådan verkligen finns. Om så inte är fallet kan nämnden stoppa igångsättningen av byggnationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.