Vi har en toalett (se bild) i ett badrum (se övre delen på ritning), vi har på andra sidan väggen (bakom toaletten) tänkt att bygga en liten wc (se nedre delen ritning).
Jag trodde det skulle vara enkelt genom att plocka bort toalettstolen och bygga en låda där avloppet kommer upp. I lådan tänkte jag kunna dra avloppet ansluta till en inbyggd vägghängd wc och fördela det vidare genom väggen in till den nya toaletten och en inbyggd vägghängd wc där.
Hade en rörmokare här och han säger att det är omöjligt då avloppet (efter ett y kors eller likande) kommer hamna för högt för att ansluta toaletten som ska sitta i befintligt badrum.
Är det någon som har en bra lösning?
Jag trodde det skulle vara enkelt genom att plocka bort toalettstolen och bygga en låda där avloppet kommer upp. I lådan tänkte jag kunna dra avloppet ansluta till en inbyggd vägghängd wc och fördela det vidare genom väggen in till den nya toaletten och en inbyggd vägghängd wc där.
Hade en rörmokare här och han säger att det är omöjligt då avloppet (efter ett y kors eller likande) kommer hamna för högt för att ansluta toaletten som ska sitta i befintligt badrum.
Är det någon som har en bra lösning?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag är inte en rörmokare men det borde definitivt kunna lösas med två stycken vägghängda toalettstolar med fixturer. Den ena, ursprungstoaletten, monteras som vanligt. Den andra monteras också som vanligt men det avloppet kopplas på inne i den andra toans fixtur. Kan inte se att du skulle behöva bygga någon speciell låda över det avloppet om du använder fixturer. Problemet kan väl vara att få tillräcklig lutning på avloppsröret från andra toan. Det beror på hur långt det är mellan toaletterna.
Precis så tänkte jag, låda är kanske fel ord. Tänkte att man bygger in fixturen.janwide skrev:
Jag är inte en rörmokare men det borde definitivt kunna lösas med två stycken vägghängda toalettstolar med fixturer. Den ena, ursprungstoaletten, monteras som vanligt. Den andra monteras också som vanligt men det avloppet kopplas på inne i den andra toans fixtur. Kan inte se att du skulle behöva bygga någon speciell låda över det avloppet om du använder fixturer. Problemet kan väl vara att få tillräcklig lutning på avloppsröret från andra toan. Det beror på hur långt det är mellan toaletterna.
Men rörmokaren menar att när man ska förgrena avloppsröret bygger det så mycket på höjden att toaletten skulle hamna alldeles för högt upp.
Det lär väl bygga ca 30cm.kodrod skrev:
Skulle tro att rörmokaren har ganska god kontroll på hur mycket rördelarna bygger i höjd.

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 556 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 556 inlägg
Flyttar du ex, i det befintliga badrummet till placeringen där radiatorn sitter så löser du problemet. Han har rätt att det kommer bli svårt att få till anslutningen till den nya toaletten på samma plats befintliga står på idag.