A
Vi har en toalett (se bild) i ett badrum (se övre delen på ritning), vi har på andra sidan väggen (bakom toaletten) tänkt att bygga en liten wc (se nedre delen ritning).

Jag trodde det skulle vara enkelt genom att plocka bort toalettstolen och bygga en låda där avloppet kommer upp. I lådan tänkte jag kunna dra avloppet ansluta till en inbyggd vägghängd wc och fördela det vidare genom väggen in till den nya toaletten och en inbyggd vägghängd wc där.

Hade en rörmokare här och han säger att det är omöjligt då avloppet (efter ett y kors eller likande) kommer hamna för högt för att ansluta toaletten som ska sitta i befintligt badrum.

Är det någon som har en bra lösning?

Handritad skiss av badrumsplanering med befintlig toalett och planerad wc på andra sidan väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit toalettstol i hörn av badrum med kaklade väggar, nära handduk och radiator.
Skapa konto
Närbild av toalettstolens avloppskoppling längs väggen i ett badrum.
Skapa konto

Du får väl montera toaletten högre och ha en liten pall för att komma upp på tronen :)

A
Ja det är pallen vi inte var så sugna på;)

Höj hela golvet runt toan. Man kliver upp ett steg och sätter sig i lugn och ro och filosoferar en stund.
Vill du inte det så är nog enda alternativet att komma åt avloppet nere i bjälklaget.

janwide
Jag är inte en rörmokare men det borde definitivt kunna lösas med två stycken vägghängda toalettstolar med fixturer. Den ena, ursprungstoaletten, monteras som vanligt. Den andra monteras också som vanligt men det avloppet kopplas på inne i den andra toans fixtur. Kan inte se att du skulle behöva bygga någon speciell låda över det avloppet om du använder fixturer. Problemet kan väl vara att få tillräcklig lutning på avloppsröret från andra toan. Det beror på hur långt det är mellan toaletterna.

• Gilla
oshu
  • Laddar…
A
janwide janwide skrev:
Jag är inte en rörmokare men det borde definitivt kunna lösas med två stycken vägghängda toalettstolar med fixturer. Den ena, ursprungstoaletten, monteras som vanligt. Den andra monteras också som vanligt men det avloppet kopplas på inne i den andra toans fixtur. Kan inte se att du skulle behöva bygga någon speciell låda över det avloppet om du använder fixturer. Problemet kan väl vara att få tillräcklig lutning på avloppsröret från andra toan. Det beror på hur långt det är mellan toaletterna.
Precis så tänkte jag, låda är kanske fel ord. Tänkte att man bygger in fixturen.

Men rörmokaren menar att när man ska förgrena avloppsröret bygger det så mycket på höjden att toaletten skulle hamna alldeles för högt upp.

kodrod skrev:
Precis så tänkte jag, låda är kanske fel ord. Tänkte att man bygger in fixturen.

Men rörmokaren menar att när man ska förgrena avloppsröret bygger det så mycket på höjden att toaletten skulle hamna alldeles för högt upp.
Det lär väl bygga ca 30cm.
Skulle tro att rörmokaren har ganska god kontroll på hur mycket rördelarna bygger i höjd.

janwide
Om det finns plats att flytta ursprungstoaletten till högerväggen så kan du lägga skarvningen av avloppsrören utanför fixturerna.

A
janwide janwide skrev:
Om det finns plats att flytta ursprungstoaletten till högerväggen så kan du lägga skarvningen av avloppsrören utanför fixturerna.
En bra idé, ska kolla med rörmokaren vad han tror.

En Wc med P-lås bör ju ge lite mer höjd att jobba med?

Vad finns under golvet? är det platta på mark eller källare?

ullet
Skulle det inte gå att använda två toaletter med P-lås och en sån här koppling i en låda (eller liknande utan röret uppåt om det nu finns) :

PP_H%C3%B6rngrenr%C3%B6r_2830110_1482.jpg

Kanske finns en risk att det blir för dåligt fall från den mindre toan?

Flyttar du ex, i det befintliga badrummet till placeringen där radiatorn sitter så löser du problemet. Han har rätt att det kommer bli svårt att få till anslutningen till den nya toaletten på samma plats befintliga står på idag.

A
Centano Centano skrev:
Vad finns under golvet? är det platta på mark eller källare?
Platta på mark. Så ingen möjlighet att jobba underifrån tyvärr. Badrummet är inte så gammalt så vill inte heller börja förstöra tätskiktet.

A
ullet ullet skrev:
Skulle det inte gå att använda två toaletter med P-lås och en sån här koppling i en låda (eller liknande utan röret uppåt om det nu finns) :

[bild]

Kanske finns en risk att det blir för dåligt fall från den mindre toan?
Tydligen inte optimalt, han vill inte ha 90graders vinklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.