Byggahus.se

Hjälp med att planera varmbad i källaren...

1. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 145 inlägg
    Nu påbörjas då projektet med "Spa" avdelning i källaren. Vi har en utgrävd källardel i vårt suterränghus där golvet i dagsläget består av makadam och är ca. 30-40 cm lägre än den inredda delen av källaren.

Vi skulle vilja lägga in ett varmbad (typ spabad fast utan bubblor och diskoljus). Min tanke är att gräva ur en del av makadamen så vi får ett baddjup på ca. 60 cm. Badet i sig kommer att bli runt 100x200 cm innermått med ena kortsidan sluttande som ryggstöd.
    Vattentemp ska vara 40-42 grader. Jag har tänkt koppla på en mini poolpump med sandfilter och ev. UV lampa samt använda aktivt syre som rening (eftersom det är inomhus) och värmas med en 3kW elpatron.

Min tanke är att bygga badet i leca med gjutet krön. Jag tänkte då bygga/gjuta badet innan jag gjuter golvet för övriga badrummet. Övriga badrumsgolvet kommer att isoleras med 20 cm isodrän, alternativt gjuter jag en del med EPS (inte bestämt ännu). EPS främst för att slutta brinntiden av vanlig betong. Jag har tänkt bygga fall efteråt och även då lägga in vattenburen golvvärme samtidigt. Badet ska sticka upp 15-20 cm över färdigt golv är tanken.

Tillbaka till själva badet då, vad är lämpligt tätskikt?
    Jag har läst flera som använt vanlig badrumsfolie men den är ju inte avsedd för varken stående vatten eller 40-42 grader...

Lock, jag har funderat på ett vanligt rektangulärt spabads lock som jag måttbeställer. De är hyfsat lätta att lyfta på/av men också rätt fula... Helst skulle jag ha en konstruktion som kan fästas i/mot väggen och fällas upp på något sätt. Idéer mottages tacksamt!
    Locket behöver ju vara rätt bra isolerat och fungera för en ensam att få på/av. Drömmen skulle vara något i snyggt mörkt trä med isolering under...

Fukt, källardelen är inte helt begravd så jag får lätt ut ventilationsrör. Min tanke är att ha ett luftintag i dörren till Spaavdelningen och en utomhus väggfläkt för "normal" läge och ytterligare en "turbo" fläkt som startas automatiskt vid högre luftfuktighet eller manuellt. Det kommer att finnas en altandörr in så det går även att vädra ordentligt. Verkar det vettigt?

Jag har rätt bra koll på hur jag ska göra annars men tätskikt och lock är två frågetecken ännu... :)

2. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Fundera ett varv till på sandfilter, det är förliten vattenmängd för att backspolas.

3. anders07
    Nu tror jag ju inte det ska behöva backspolas ofta om jag har ett förfilter/finsilkorg som fångar hår. Ska det backspolas kan jag ju lägga i duschslangen som fyller samtidigt... :)

4. SysterNett

SysterNett

Husägare
    Jag tror du underskattar spabadets behov av rengöring.... Hår är långt ifrån det värsta för badet.

5. anders07
    Jag har haft pool i ca 10 år och hade även spabad i ett tidigare hus så jag är rätt komfortabel med hur det fungerar och vad som behöver backspolas (fett och skräp). Eftersom badet är inomhus och vi kommer att tvätta oss innan bad är det minimalt med smuts/fett som kommer att hamna i filtret.
    Dock vill jag ju inte bada i gammalt "smuts" så därför vill jag ha sandfilter.
    UV lampa och filterpatron är ju alternativet...

6. SysterNett

SysterNett

Husägare
    Då skulle jag ta det senare alternativet. Du har för liten vattenmängd för ett sandfilter hävdar jag ändå. Ska du backspola filtret så tömmer du ju badet och lite till. Även om du bor i Sthlm och då troligen har vatten från Mälaren så är det slöseri med vatten.

Vi byter vårt spavatten max fyra gånger om året, i år bara en gång. Filter gör jobbet bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.