Hej,
Vi ska installera en ll-värmepump på landet där nuvarande värmekälla är direktverkande elradiatorer. Problemet är att det är lågt i tak, 220 cm, så de givna ställena går bort, kan alltså inte sätta den ovanför entredörren. Jag har markerat med ett x i ritnnigen där jag funderar på att sätta den (köket), men då behöver jag väl hitta någon fläkt eller liknande som transporterar luften till rummen intill?
Förslag, råd och dåd mottages gärna.
Vi ska installera en ll-värmepump på landet där nuvarande värmekälla är direktverkande elradiatorer. Problemet är att det är lågt i tak, 220 cm, så de givna ställena går bort, kan alltså inte sätta den ovanför entredörren. Jag har markerat med ett x i ritnnigen där jag funderar på att sätta den (köket), men då behöver jag väl hitta någon fläkt eller liknande som transporterar luften till rummen intill?
Med den planlösningen finns det nog ingen "optimal" placering. Jag hade satt den där du har krysset. Överväg golvmodell! Det är en underskattad lösning enligt mig.
Medlem
· Nykvarn
· 2 464 inlägg
Ser knepigt ut på ritningen och bäst är att du tar hem ett par återförsäljare som får se alla förutsättningar på plats.
Hur bred är den där väggen i köket?
Ser inte ut att vara så bred så får något plats där med tanke på att det bör vara luftspalt från sidan av innerdelen mot väggen.
Hur bred är den där väggen i köket?
Ser inte ut att vara så bred så får något plats där med tanke på att det bör vara luftspalt från sidan av innerdelen mot väggen.
Det väggar du har målat över, har du tagit bort det? Värkar vara rätt så öppen planlösning då.Robert63 skrev:
Hej,
Hur bra är huset isolerat?
Den är ca 150 cm, så det finns utrymme.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 464 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med att placera brandvarnare i min lägenhet!
Bostadsrätt -
Behöver hjälp att placera ut guidekabel på svår tomt. (Se bild)
Robotgräsklippare -
Hjälp mig att välja var uterummet bör placeras!
Altan & Uteplats -
Ajax - hjälp att placera ut detektorer
Villalarm & Hemautomation -
Hjälp att välja/placera belysning i badrum
Belysning