Hej,

Vi ska installera en ll-värmepump på landet där nuvarande värmekälla är direktverkande elradiatorer. Problemet är att det är lågt i tak, 220 cm, så de givna ställena går bort, kan alltså inte sätta den ovanför entredörren. Jag har markerat med ett x i ritnnigen där jag funderar på att sätta den (köket), men då behöver jag väl hitta någon fläkt eller liknande som transporterar luften till rummen intill?

Förslag, råd och dåd mottages gärna.

• Planritning över lantligt hus med markerad plats (X) i köket för installation av en luft-luft-värmepump. Rum som visas: kök, sovrum, badrum, hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den planlösningen finns det nog ingen "optimal" placering. Jag hade satt den där du har krysset. Överväg golvmodell! Det är en underskattad lösning enligt mig.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ser knepigt ut på ritningen och bäst är att du tar hem ett par återförsäljare som får se alla förutsättningar på plats.
Hur bred är den där väggen i köket?
Ser inte ut att vara så bred så får något plats där med tanke på att det bör vara luftspalt från sidan av innerdelen mot väggen.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Hej,

Vi ska installera en ll-värmepump på landet där nuvarande värmekälla är direktverkande elradiatorer. Problemet är att det är lågt i tak, 220 cm, så de givna ställena går bort, kan alltså inte sätta den ovanför entredörren. Jag har markerat med ett x i ritnnigen där jag funderar på att sätta den (köket), men då behöver jag väl hitta någon fläkt eller liknande som transporterar luften till rummen intill?

Förslag, råd och dåd mottages gärna.
Det väggar du har målat över, har du tagit bort det? Värkar vara rätt så öppen planlösning då.

Hur bra är huset isolerat?

C Comfort Thomas skrev:
Ser knepigt ut på ritningen och bäst är att du tar hem ett par återförsäljare som får se alla förutsättningar på plats.
Hur bred är den där väggen i köket?
Ser inte ut att vara så bred så får något plats där med tanke på att det bör vara luftspalt från sidan av innerdelen mot väggen.
Den är ca 150 cm, så det finns utrymme.

H he-peter skrev:
Det väggar du har målat över, har du tagit bort det? Värkar vara rätt så öppen planlösning då.

Hur bra är huset isolerat?
Det är väggar, ingen öppen planlösning.

Robert63 Robert63 skrev:
Den är ca 150 cm, så det finns utrymme.
Bredare än jag trodde så då har du gott om plats 👍

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.