Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp med att möblera allrum/matsal

1. F
    Medlem · 39 inlägg

Figur

Medlem
    Hej!
    Vi behöver verkligen hjälp med att hitta en bra möblering i vår matsal. Vi använder rummet till att äta i när vi har gäster (så inte ofta) och spela sällskapsspel. Alltså är prio att få plats med vårt matbord, som är 95*210 (250 med förlängning).
    Vi har utöver matbord och stolar, en Kallax/Expedit-hylla där vi i dagsläget förvarar brädspel och fula SmartStore-lådor med barnens pyssel. Denna hylla tycker vi själva inte passar in i rummet, varken stilmässigt eller färg, så den är vi öppna för att byta ut till en bättre lösning.
    Vi har även en skänk som vi inte har något i för tillfället, men den känns bra att ha för att kunna ställa typ växter och nån lampa ovanpå :I
    Den är 40*120 och i "lagom" höjd.
    Sen har vi en keyboard som idag står dumt placerad fram fönstret närmast gästrummet som ligger bortanför matsalen, så pass att det blir lite trångt att passera där.

Skulle uppskatta om någon orkade ta sig tid att fundera på någon bra möblering i rummet! Vi är öppna för att byta bord och stolar om det skulle behövas för ett bra "flow" i rummet. Och övrig inredning, vart lägger man en matta tex? Med småbarn känns en matta under matbordet lite...dumt. Eller?
    Vi har köpt en avlång spegel som vi planerar att sätta upp på en av kortsidorna, men den står just nu och dammar i ett hörn.

Vi ser gärna att det finns förvaring för en ganska stor samling sällskapsspel, dock behöver det inte vara på display som nu.
    Keyboarden får gärna bo kvar i matsalen, då vi inte använder den när den stått på annan plats.

Jättetacksam för inspel och idéer!

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 476 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Kan du rita in hur det är möblerat idag?
    I alla fall för mig blir det då mycket lättare att tänka hur man kan göra om.

Kan brädspelen och pysslet förvaras i skänken eller får de inte plats?
    En grund garderob kan kanske vara något för att få förvaring med dörr.

Vänta med matta tills barnen har blivit större.

3. F
    Medlem · 39 inlägg

Figur

Medlem
    Självklart, har kluddat in möblerna nu! Vid fönstret är det en keyboard + stol jag har målat. Den gula rektangeln är Kallax-hyllan och skänken blev blå.

Skänken har alldeles för lite plats för allt i Kallax-hyllan, men tanken har slagit mig också. Man skulle kunna ha en del däri åtminstone.

4. Bästa svaret

BirgitS

Medlem
    Om du flyttar matbordet snett nedåt vänster borde det bli plats för keyborden bredvid Kallax-hyllan så blockerar den inte längre dörren.

Om skänken är snygg kanske den ska stå mot gästrumsväggen i stället så att den syns när man kommer in genom dörröppningen. Keyboarden kan placeras där Kallax-hyllan är så syns den mindre.

Jag ser att det finns insatser med dörr till Kallax-hyllan. Men annars tror jag ju att något med bredare hyllplan blir mer praktiskt och så dörrar för att det ska bli snyggare.
    Ikeas Billy-bokhylla finns med dörrar.
    Vihals är en ny förvaring med blandat lådor, hyllor bakom dörrar och öppna hyllor, lite djupare än Billy, liksom Havsta.

5. F
    Medlem · 39 inlägg

Figur

Medlem
    Tack för dina tankar! Menar du såhär?
    Eller kanske bordet helt mot den väggen?

Jättefina hyllor/skåp du tipsade om, ska definitivt ha dem i åtanke.

6. BirgitS

Medlem
    Ja, det var så som jag tänkte.
    Om man ska flytta bordet ända ner till väggen är mest en smaksak. Det blir ju mer sammanhängande golvyta vilket kan göra att rummet känns luftigare men det innebär att man måste gå runt bordet för att komma till stolarna på högersidan. För att slippa den nackdelen kan man placera bordet mot gästrumsväggen, ha skänken högst upp till höger.

Du skulle kunna pröva hur det blir att ha spegeln mellan fönstret och gästrumsdörren (om den får plats där). Vi hade det i en lägenhet och det blev väldigt fint när man såg speglingen från fönstret, det kändes lite som det var ett hörnfönster.

7. F
    Medlem · 39 inlägg

Figur

Medlem
    Nu är det utfört enligt skissen, och det känns bra! För att få ännu mer rymd tog vi bort förlängningen som redan var i bordet, så nu får vi inte plats hela släkten, men iaf vi som bor här.
    Får se hur det blir när båda förlängningarna är på plats...då kommer det bli väldigt trångt med tanke på skänken, men det är ju kortare stunder vi behöver ha det så.

Kul idé med spegeln! Tyvärr fick den inte riktigt plats, men jag sparar idéen en stund.
    Vi hade tänkt sätta upp den i liggande position på en av kortväggarna. En spegel någonstans i rummet tror jag på, då rummet är en aning litet.

Matta avvaktar vi med.

Jättetack för dina tips och tankar!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.