Byggahus.se
Hej,

Det började med att en granne såg något som liknade en råtta på sin tomt och kallade dit Nomur.
Nojig som man är började man såklart ta ett extra varv runt huset och täta eventuella öppningar runt husgrunden.

På ett ställe under altanen såg det ut att saknas grus/makadam precis intill grunden och det var inte mer med det än att fylla.

Några dagar senare efter det precis snöat ser jag mystiska spår i snön.
Se bilder,

Mystiska djupa spår och potentiellt tassavtryck i snön, troligen från ett djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Djupa och mystiska spår i snö under en altan intill husgrunden som misstänks vara gjorda av råtta.
Skapa konto

Mystiska djupa spår i snö med synlig svansavtryck och potentiellt tassavtryck, nära husgrund.
Skapa konto

Djupa, mystiska spår och potentiella tassavtryck i snö, misstänkt efter råtta.
Skapa konto

notera djupet och bredden i snön. Kan en råtta lämna så djupt spår i 1 dm snö?
På någon av bilderna ser det ut som en svans men samtidigt så måste råttan(?) skuttat fram för det saknas fotspår eller svanspår längst hela rörelsebanan.
Notera även att det ser ut som ett tassavtryck på en av bilderna. Dock ser det nästan för stort ut för en råtta (2-3 cm)?

Efter denna upptäckt fick jag krypa in under altanen och kika där jag tidigare hade fullt mer grus. Och det ser ut som något har grävt undan det. Envis som man är fyller man igen återigen med mkt mer packad grus och stora mängder stålull.

Dagen efter dyker detta hål cirka 1 m från samma ställe:
Hål grävt i makadam vid husgrund under altanen, eventuell ingång för skadedjur.
Skapa konto

Bredden är 6-7 cm.
Behöver en råtta gräva så brett hål för att ta sig in under huset? Stoppade in handen och är grävt mer på djupet utan gångne går snarare in under grunden.

Vad kan det annars vara för något?
Observera att jag 4 råttfällor giljotinmodell från Biltema som stått inom 10m radie utan från platsen utan fångst (den närmsta är typ 1 m ifrån) i en vecka och dessa laddades med ny jordnöttsmör igår.
(Har ej funnit något spår eller hört ljud inomhus den stora lata katten vi har ligger oftast och snarkar i rummet intill den husväggen)

Nästa steg är väl att ringa Anticimex men samtidigt så ser jag varken någon spillning eller död/levande råtta på platsen.

Kan någon expert tyda spåren på bilderna och komma med tips på vad man handskas med?

H
En sork kanske?

• Gilla
LindaG
  • Laddar…
Ser inte riktigt hur stora spåren är. Men råttor är luriga, svårt att få dem i en slagfälla.

Köp en billig webkamera och filma. Själv hade jag en rackare som tog sig in i köket i höstas. Satte en kamera och kunde konstatera att det var en råtta. Anticimex satte slagfällor och skummade igen hålet med giftigt skum. Sen stängde jag den ventil jag kunde konstatera den kom in igenom. Råttan är borta, vet dock inte vart han tog vägen, grannen?

• Haha
JapeFox
  • Laddar…
H
Larsa Larsa skrev:
Ser inte riktigt hur stora spåren är. Men råttor är luriga, svårt att få dem i en slagfälla.

Köp en billig webkamera och filma. Själv hade jag en rackare som tog sig in i köket i höstas. Satte en kamera och kunde konstatera att det var en råtta. Anticimex satte slagfällor och skummade igen hålet med giftigt skum. Sen stängde jag den ventil jag kunde konstatera den kom in igenom. Råttan är borta, vet dock inte vart han tog vägen, grannen?
Vi hade förmodligen en sork, var dock aldrig synlig, grävde gångar under grannes plattor och i vårt trädgårdsförråd som det var ett singelstensbotten i tog det bara någon timme innan gräsklipparen blev helt täckt av singel. Det fick bli frigolit och gjuten platta i det golvet sen dess har inga besvär av den, vad det nu var för ett djur.

H HEM2121 skrev:
En sork kanske?
Ingen aning om det är sork. Tanken har slagit mig men hur blir man säker på det? Det grävs precis intill husgrunden för att komma under grunden. Det såg ej ut som mer på djupet än så. Fick in en hand som sagt och petade lite med en pinne och det kändes som den grävt grunt där under.

Tycker att spåren tyder på att det är ett djur av mårdsläktet, förmodligen mink eller iller. Iller har vi haft runt gården, och de skuttar precis sådär i snön, och det blir ett släpspår av svansen. De äter möss och råttor, och kan på så vis vara till nytta.
Har du någon bättre bild på tasstämpeln?

• Gilla
monken90 och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:

Bredden på ”gången” som skapats i snön är 7cm. Försökte mäta det som ser ut som tassar men det är svårt då det inte är tydliga fotspår men gissningsvis någonstans mellan 2-3cm.
Svårt att veta exakt vad det är men det som talar för att det skulle kunna vara råtta är att den ser ut att ha rört sig längst en stenmur och sedan husfaden för att försvinna in under altanen.

Altanen fullproppad med fällor just nu. Köpte även en låda idag och ytterligare klassiska slagfällor förutom de giljotin jag redan har.
Har även ett par supercat men dessa har jag satt upp än.

Om det är en råtta borde den förr eller senare falla för frestelsen av jordnötssmör? Dessutom 3-4 olika sorters fällor.
En av dessa är dessutom en mörk chokladbit som dippats i jordnötssmör.

Vi har en katt som normalt brukar patrullera runt huset (han plockar vanliga möss under okt-dec) men hand måste ha något medfödd fel för han går inte ut fort det är minusgrader :rolleyes::crysmile:

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Nej, jag köper inte rått-teorin. Det ligger inte i deras natur att gå några längre sträckor i djup snö. Det kan mårddjur däremot göra. Har du följt spåret för att se varifrån djuret kommer?
Mitt tips är att du tar bort råttfällorna tills du faktiskt blivit säker på vad det är för djur. Är det något annat än en råtta kan djuret plågas svårt om det fastnar i en fälla av misstag!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag köper inte rått-teorin. Det ligger inte i deras natur att gå några längre sträckor i djup snö. Det kan mårddjur däremot göra. Har du följt spåret för att se varifrån djuret kommer?
Mitt tips är att du tar bort råttfällorna tills du faktiskt blivit säker på vad det är för djur. Är det något annat än en råtta kan djuret plågas svårt om det fastnar i en fälla av misstag!
Tack för bra input.
Jag hoppas verkligen inte det är råttor.
Ett av spåren börjar vid en häck som har snö en bit upp.

Måttband som visar djursspår i snön nära en häck om natten.
Skapa konto

Från häcken har den i cirka 1dm snö gått cirka 4-5 till husfasaden och därefter försvinner spåren på platsen. (Takfoten skyddar från snö närmast grunden)

Har en annan bild på lite närmare avstånd som ser ut som fotavtryck

Måttband som visar djupet av snö där spår av ett djur leder från en häck mot en husfasad.
Skapa konto

Den bilden jag la till ovan är en bra illustration på hur den kommit från under en häck

Spår i snö som leder från en häck till en husfasad, eventuellt från ett djur.
Skapa konto

Det finns även spår längst en stenmur på cirka 4-5m men dessa är inte lika tydliga pga mindre snö närmast längst muren.
Så slutsatsen är att båda spåren ser ut att börja/sluta vid en häck respektive stenmur (relativt gles så många djur skulle nog kunna te sig in och ut från den)

Jag får kolla till fällorna imorgon igen och överväga att ta bort iaf de som är mindre skyddade.
Gör iller eller mårddjur någon skada om den gräver under grunden eller är det spillvärme från den vattenburna golvvärmen den vill åt?
Hade det samtidigt varit råtta borde vi hört krafsande för där det har grävts vetter precis mot vårt vardagsrum.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Ser ut som sork. Hade det förra vintern... de rackarna hade ätit upp metervis av begränsningskabeln till rovotgräsklipparen dessutom.

Till slut träffa den på min norska skogskatt och sedan dess lever den inte längre #rip

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Men en sork är ju en liten rackar som oftast trippar på snön. Möss och sork har jag tagit massor i slagfällor.

Kan nog vara ngt mårddjur också.

Det är inte kul att göra detta i -12 grader men jag grävde upp cirka 5 cm i bredden strax under nivå med husgrunden ett par meter i längden. Fyllde på med grus, stenkross och stålnät (nedvikt mot grunden) tillsammans med stålull.
Förhoppningsvis har den lämnat platsen under dagen då jag körde lövblås in i öppningshålet som väsnas ordentligt.

Grävd yta vid husgrund med stenkross, grus, och stålnät för att avskräcka grävande djur i kallt väder.
Skapa konto

Är det en sork eller mårddjur borde den/de tröttna till slut? Jag menar dyker det upp nya hål är det bara att jag tätar ordentligt? Det finns väl inte många djur som vill gräva genom packad sten, grus, galvaniserad nät och stålull? Funderar på att sätta upp en skylt och visa vägen till grannens hus :crysmile:

Vi får hoppas att det lyckas, ambitiöst jobb i kylan!

Råttor eller sorkar ger sig inte ut på öppna ytor på det viset, det kan däremot minkar och illrar göra. De gräver inte så att det blir skador som t ex grävling gör, de gör sig en liten bohåla bara. Tror inte du behöver oroa dig för ditt hus!
Illern som bodde här på gården uppsökte människobyggnaderna på vintern när bäcken, som var illerns plats på jorden, frös igen. Är nog inte ovanligt att de gör så.

Vi får hoppas att det lyckas, ambitiöst jobb i kylan!

Råttor eller sorkar ger sig inte ut på öppna ytor på det viset, det kan däremot minkar och illrar göra. De gräver inte så att det blir skador som t ex grävling gör, de gör sig en liten bohåla bara. Tror inte du behöver oroa dig för ditt hus!
Illern som bodde här på gården uppsökte människobyggnaderna på vintern när bäcken, som var illerns plats på jorden, frös igen. Är nog inte ovanligt att de gör så.
Tack för tipsen!

Jag bor i Stockholmstrakten så det är inte förens nyligen temperaturen har börjat gå ner ordentligt.
Samtidigt vet jag inte hur vanligt det är med mink och iller här. Men det låter inte heller omöjligt då det finns vattendiken på baksidan av huset ett litet stenkast bort.

Största farhågan är såklart råttor så därav hysterin kring det hela. En av grannarna har också laddat upp med råttfällor utan fångst så förhoppningsvis borde man kunna utesluta det såvida det inte dyker upp något i fällorna.

Förhoppningsvis har den tagit sig ut vad det än nu är och hittar lämpligare ställen att bosätta sig i.

Håller tummarna på att jag slipper gräva och täta mer efter besökaren samt sätta upp en kamera.

V Vindens skrev:
Jag bor i Stockholmstrakten...
Största farhågan är såklart råttor så därav hysterin kring det hela. En av grannarna har också laddat upp med råttfällor utan fångst...
Råttor är mycket vanliga i städer, och det verkar bli värre och värre, så det är förståeligt att du associerar åt det hållet. Jag kan dock inte se några tecken i dina bilder på att det skulle vara fråga om råttor.
Troligen har ditt mystiska (mård)djur tappat intresset för att vara hos dig när du agerat störande. Stannar djuret kvar i området kommer det att hjälpa er att fånga eventuella råttor, kan du hälsa grannen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.