Byggahus.se

Hjälp med att hitta ett prefabhus

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en tomt och letar nu efter ett lämpligt hus att ställa på den!
    Jag har sett ett hus i en närliggande by som verkar vara fint och passa både min smak och min tomt,
    men till problemet hör att jag inte kan hitta det bland någon hustillverkare, jag har letat igenom alla hustillverkare som jag kan komma på men ändå inte hittat det, finns ju en hel del att leta bland...
    Jag är ganska så säker på att det är ett prefab hus eftersom att det gick väldigt fort att få upp det.
    Man skulle väl i.o.f.s kunna knacka på och fråga men det känns lite konstigt, och dessutom så finns risken att ägaren är väldigt nöjd med att ha byggt ett hus som ingen annan har och inte alls är särskilt hjälpsam, och sen finns ju också risken att det är ett arkitekt ritat lösvirkes hus byggt med färdiga vägg element och det skulle kunna bli ganska pinsamt...

Nu till min fråga, jag har hört att man kan begära ut bygg handlingar t:ex ritningar hos komunen eftersom att det är offentliga handlingar, och i så fall borde det ju stå på ritningarna vilken tillverkare det är, eller?
    Informeras ägaren i ett sådant fall om att någon begärt ut hans ritningar?

Jag vill verkligen poängera att jag inte tänker kopiera någons hus utan är bara intresserad av vilken tillverkare det är som byggt huset!
    Skulle det visa sig att det inte är ett prefab hus så är jag inte längre inresserad!

mvh Toby!

2. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ja det är klart att det är offentliga handlingar, det är bara att åka dit så får du hjälpe med att få ut ritningar, det kostar ca 50-80 kr. Bara det ver adressen så fixar dom resten..

3. P
    Medlem Nivå 7
    Felpost. Bort, bort, bort.... :surprised: