Hjälp med att bygga helt nytt tak!

4k läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Ska till sommaren byta tak stolar så då blir det å lägga nytt plåt tak.
    Men hur ska det se ut??

Så som jag har fattat det (men det kan mycket väl vara helt felaktigt) så ska det vara nått sånt här:

Först takstolarna, sen byggplast ovanpå takstolarna, sen läckt ovanpå plasten & stolarna och sen plåten ovanpå läkten.

Stämmer det?

2. A
    Medlem Nivå 15

Re: Hjälp med att bygga helt nytt tak!

Inte byggplast men väl kondensväv. Den köper du lämpligen på samma ställe som du köper plåten.
    Åsikterna varierar om man ska ha väven över eller under läkten .

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Är det ett tak till ett bostadshus? Ska du inte ha någon isolering?

4. P
    Medlem Nivå 2

Det är ett bostads hus med inredd vind! så svar ja, det ska vara issolering.

Man måste väll läkta mellan "Kondensväven" och issoleringen (som sitter mellan takstolarna) så att man får cirkulation på luften där. eller hur ska det vara? Glömde helt bort den biten

Bild från frammifrån + en ny uppirån. Hoppas ni kan se hur jag tänker.

5. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Inneifrån och ut:
    - Ytskickt (målefärg eller väv eller nått)
    - Innepanel (trä eller gips eller nått)
    - Glespanel (att spika trä eller skruva gips i, samt håller isolering på plats)
    - Tätskickt (om du ska ha detta eller inte bestämmer du själv och beroende på vilket hus etc)
    - Isolering (minst 400 mm tycker jag, takstolarna sitter här mellan isoleringen)
    - Takstolar (mellan takstolarna är det isolering)
    - Luftspalt (mellan råspont och isolering, denna kan du göra med masonit och läkt)
    - Råspont (eller någon annan typ av skiva, jag föredrar råspont)
    - Takpapp
    - Bär och ströläkt
    - Ytskickt (i ditt fall plåt)

6. A
    Medlem Nivå 15

Då drar jag tillbaka min replik. Jag förutsatte att det var ett garage/uthus du höll på med. Glöm kondensväven! Den använder man i oisolerade byggnader när det är öppet upp till plåttaket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: